Svar: Hverken glad for bryst eller flaske længere
13. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære frustrerede
Det er meget forskelligt hvor meget mælk børn drikker i 6 måneders alderen, men som udgangspunkt så vil ca 750ml være fint i forhold til at hun også spiser godt af skemad. Hvis du har svært ved at få denne mængde i hende, så vil det være rigtig godt at du kommer mme i hendes mad, så hun via dette også får lidt ekstra.
Du kan også tilbyde hende kold mme af en kop, som alternativ til sødmælk... det kan nogle børn faktisk godt lide. Du kan naturligvis også give hende det lunet. Jeg synes dog ikke du skal gøre det til en vane at give hende mme af kop hele tiden, da det er vigtigt at hun forbinder mme med sin flaske og lærer at drikke vand af kop. Men en gang imellem, kan det jo være nødvendigt at gøre det sådan.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Bryst eller flaske
Morgen 08: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: En lille smule frugtmos, og lidt frisk frugt at sidde med, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos, begynde med lidt kød eller fisk i mosen, give lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden, vand af kop
Puttes til middagslur ca kl. 13-14
Eftermiddag 16: Bryst eller flaske, spiser i søvne
Aften 18: Grøntsagsmos med lidt kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere af jeres mad, vand af kop og evt. lidt frugtmos til dessert.
Puttes til natten med en flaske 19-20
Sen aften 23-24: Bryst eller flaske
Nat: ikke noget
Som du kan se her, så er der 4 flasker i løbet af dagen og det burde kunne få hende op på de ca 750ml, hvis hun drikker mellem 180-200ml af gangen. Hvis hun kun drikker 100ml af en flaske og således kun når op på ca 400ml, så vil det være rigtig godt, at du også tilbyder hende flaske inden formiddags og middagslur, så du er sikker på at hun så får lidt ekstra. 6 flasker om dagen a 100ml vil jo så give ca 600ml og det kan også være et okay indtag - det er en individuel vurdering. Du er nødt til at se på hvordan hun trives, udvikler sig, tisser, osv.
Du bliver nødt til at tro på, at hun har en naturlig evne til at regulere sit behov og så længe hun er glad, tilfreds og vokser og udvikler sig, så må det være sådan. Det lyder jo som om at hun regulerer det, så hvis hun den ene dag ikke har taget så meget, så tager hun mere den næste og det er jo fint.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske