Svar: Vores datter vil ikke spise - 6 mdr.
13. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Sine
Det lyder som om at din datter er rigtig godt til at sove og til at regulere sit eget søvnbehov. Når man ser på, hvordan hun sover, så lyder det helt fint, at hun faktisk gerne vil være vågen om aftenen og således ikke kan puttes til natten allerede kl. 20.
Børn er som du skriver forskellige, søskende er og kan være meget forskellige og det er naturligt at man sammenligner. Ser man på det gennemsnitlige barn, så vil de normalt i 6 måneders alderen begynde kun at sove 2 gange dagligt - en formiddagslur og en middagslur og den sene powernap begynder de at kunne undvære.
Din datter sover sine to lure, men fordi hun sover så længe om morgenen, så er det ikke en formiddagslur hun tager - men i stedet en middagslur og så bliver middagsluren til en tidlig aftenlur. Det er helt okay, da hun trives med denne rytme, for det er sådan hun er og hun regulerer jo netop sit søvnbehov ind ved at være mere vågen om aftenen. Gennemsnitligt kan man sige at børn i 6 måneders alderen sammenlagt vil sove 3-4 timer i løbet af dagen og 10-11 timer om natten, sammenlagt 14-15 timer i døgnet.
Du fortæller at din datter sover middagslur på 1-2 timer og tidlig aftenlur på 1-2 timer - det passer fint i forhold til alderen. Men så forventer du at du kan putte hende kl. 20, hvorefter hun jo sover til kl. 9-10. Det vil sige at du forventer at hun kan sove 13-14 timer om natten + 3-4 timer om dagen - det kan hun slet ikke. Derfor er det helt naturligt at hun ikke er putteklar om aftenen før kl. f.eks. er 23.
Du skal derfor gøre op med dig selv hvad det betyder for jer. Nogle forældre vil jo gerne at de kan sove længe om morgenen og andre vil gerne have friaftener - man kan desværre ikke få begge dele.
Margrethe Brun Hansen, børnepsykolog, har netop udgivet bogen "Forældreguiden". Heri fortæller hun at der er Lærkebørn og Uglebørn. Et Lærkebarn går tidligt i seng og vågner også tidligt om morgenen, i hvert fald tidligere end forældre tit ønsker. Et Uglebarn er derimod ikke til at køre træt om aftenen og er ikke til at drive ud af sengen om morgenen.
Hun skriver: "Man kan ikke lave et uglebarn om til et lærkebarn, men man kan godt ændre lidt på uglens rytme. Ved at vække barnet på et fast tidspunkt om morgenen - også i weekenden - og så vente og se, hvornår barnet bliver træt om aftenen. På den måde hjælper man barnet til en fast søvnrytme og kan så ændre en meget sen sengetid til en mindre sen".
Det skal her lige nævnes at hun beskriver børn som er mere end 1 år gamle og at man derfor kan diskutere, hvor meget du skal gå ind og ændre nu, hvor din datter kun er 6 måneder.
Med hensyn til skemad, så må du jo meget gerne give hende mos der er moset med en gaffel, ris med lidt sovs og lignende, hvis hun godt kan lige mad med konsistens. Grød er dog også vigtigt, i hvert fald om morgenen og her er havregrød nok den mest grove grød du kan få. Alternativt kan så være at du laver noget flerkornsgrød til hende, så kan du selv bestemme konsistensen.
Du kan også lave meget mere mos til hende og du må meget gerne begynde med en større variation og lade hendes mad tage udgangspunkt i jeres mad. Hun må gerne få mos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Du må også meget gerne begynde at give hende lidt kogt kød og fisk, som også kan give mosen en anden struktur og give variation i smagen og derfor vække hendes interesse.
Med hensyn til væske, så er det din mælk, din datter har behov for. Hun bør sammen med sin skemad få vand af kop eller snapseglas, men komælk eller modermælkserstatning behøver hun ikke - hun får hvad hun skal have af mælk hos dig og det er således fint at du ammer hende. Hvis hun skal passes af nogen i et par timer, så vil de kunne give hende skemad og vand af kop. Det vil være helt okay:o)
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske