Svar: Inspiration til overgangsperiode - mad
13. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Bonnie
Jeg tror Seamus´ modstand mod skeen, handler mere om hans udvikling og lyst til at udforske og eksperimentere, end om at han f.eks. ikke er sulten. Jeg tænker derfor at du må forsøge at tilbyde ham så meget variation som muligt, så maden i sig selv virker inspirerende.
Grød er godt at starte dagen med og det er jo begrænset, hvor forskelligt man kan lave den. Du kan dog godt forsøge med lidt frugt og bær mos af forskellige slags, så det i farve og smag er lidt forskelligt. Der er f.eks. stor forskel på om man får grød med jordbærmos eller abrikosmos...
Derudover så tænker jeg at det er fint at give ham grøntsagsmos både til frokost og til aften. netop via grøntsager har man større variationsmuligheder og du kan lave grøntsagsmos af næsten alt: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Ved at begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen, så har du mulighed for at variere det yderligere i smagen og også i konsistensen - så det ikke bliver for kedeligt.
Det er rigtig fint, at du forsøger at servere grøden i lidt forskellige temperaturer og han må gerne få grøden halvkold, hvis han så hellere vil spise det.
Han må også godt få en lille smule koldt vand fra hanen og kan på den måde godt tåle at få lidt koldt i maven, men store mængder kold mad, skal han dog ikke have.
Lidt cultura lavet på sødmælk (der findes forskellige variationer) er også okay, du skal bare være opmærksom på at han ikke må få ret meget komælk. Som udgangspunkt skal han faktisk ikke have komælk, men kan godt tilbydes det via madlavningen, så I alle spiser det samme. Det vil sige at hvis du laver en kartoffelmos eller lidt sovs og det er lavet med sødmælk, så må han gerne få det.
Du kan forsøge at give ham mad med forskellige typer skeer, nogle gange hjælper det at få rutinen brudt på denne måde. Forleden skrev en mor til mig at hun havde lavet en 'agurkeske' - altså skåret en ske ud af agurk... smart tænkt, det er også en mulighed. Nogle gange er man nødt til at tænke lidt alternativt og gøre det at spise lidt sjovere.
Til at sidde med i hænderne, kan du købe et mørkt rugbrød, skære det i humpler som du rister i ovnen, du kan også give ham andre former for brødskorper, men du skal være opmærksom på at han ikke må få for meget med hvede, på grund af gluten. Så indtaget af glutenholdige produkter må stige gradvist.
Hvis du synes han kan kapere det, det er jo forskelligt hvor mundmotorisk parate børn er, så kan du også give ham lidt kogte blomkåls og broccolibuketter at sidde med om aftenen, som han kan prøve at gnaske lidt i...
Jeg håber mine tanker hjælper dig videre på vej. Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske