Brev:
Inspiration til overgangsperiode - mad
13. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Inspiration til overgangsperiode - mad
Kære Helen,
Tusind tak for dit gode svar vedrørende antal amninger pr. døgn. Jeg prøvede at skifte nogle amninger ud et døgn for at checke, hvor meget mælk han egentligt fik, og det viste sig, at han fik flere amninger, og mere mælk pr. gang end jeg havde forventet, så det var helt fint.
Seamus er jo 6 mdr. nu og har været i gang med skemad længe (3 måneder). Jeg er derfor løbet ind i et “mellem”-problem - han keder sig ved skeen og kendt mad - men kan ikke rigtigt spise selv endnu.
Jeg har læst andre af dine svar, og har da også fået nogle ideer til hvordan jeg kan prøve at løse denne “mellemtid”, men han er jo yngre end de børn, der normalt kommer i denne periode, da han er startet så tidligt, så jeg mangler lidt gode ideer indtil han kan spise flere ting selv - bolle med smør, rugbrødhapsere etc.
Det går bedst ved aften, hvor han spiser mere almindelig aftensmad med os andre: “Det er meget sjovt at spise selv, at spise nye ting og være sammen ved bordet, men det er kedeligt, når mor mader mig med kedelig grød eller øllebrød, som jeg kender alt for godt. Når hun kommer med en kedelig ske lykkedes det mig altid at få fat i min kop og vælte den, så jeg kan klaske hånden ned i det, så det sprøjter. Det er nyt og spændende, og så ignorerer jeg hendes forsøg på at ramme min mund med skeen“.
Jeg er meget opmærksom på, at jeg ikke få tabe hans interesse for mad, så jeg prøver skorper, gulerødder, agurk. Det gider han godt, men det rækker jo ikke langt. Jeg har også prøver at give ham en ske i hånden, som han selv putter i munden. Jeg bytter den hele tiden med en anden med mad på. Det hjælper lidt, men meget ender jo andre steder end i hans mund. Han er rimelig god til at tygge, men hans to tænder betyder, at han er slem til at få store stykker af alting - selv agurk.
Morgenmaden giver flest problemer, da min fantasi ikke rækker særligt langt. Kan du hjælpe mig lidt videre?
Mange hilsner
Bonnie
PS: Jeg har ved en tilfældighed opdaget, at han gerne vil sin grød - hvis den er kold! Jeg ved ikke, om det måske er flere tænder på vej, og om det er det, der er "problemet".
Normalt er jeg jo meget påpasselig med temperaturen på hans mad, så den er lun. Den var ikke køleskabskold, men jeg vil alligevel kalde den kold. Hvor koldt kan de tåle maden i deres maver i hans alder?
Han var også meget glad for kold cultura forleden, men jeg turde ikke give ham ret meget.