Svar: Må jeg ændre på søvnrytmen?
12. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Det lyder bestemt som om at det går rigtig godt. Det er super at du har forsøgt at øge din mælkemængde og rigtig fint at du kan fornemme at du også har fået mere mælk. Men at det ikke har hjulpet på hendes søvn tyder jo netop på at hun så er parat til lidt skemad og du fortæller også at hun har taget rigtig fint imod det. Altsammen rigtig godt!
Som udgangspunkt skal man ikke vække børn i din datters alder, men de skal have lov til at søvnregulere sig selv. Spørger man søvnforskerne, så vil de holde meget fast på dette - børn der sover skal ikke vækkes, de sover fordi de har behov for det!
Men hvordan reagerer din datter, når du vækker hende om morgenen? Vågner hun stille og roligt, smiler til dig og nyder at du vækker hende, så synes jeg det er helt okay. Hvis hun derimod er ked af det og protesterer mod at dagen skal begynde nu, så skal du lade hende sove.
Børn sover jo meget forskelligt, nogen sover mere, andre mindre. Børn regulerer også deres søvn således at hvis de sover meget om dagen, så er deres nattesøvn ikke så lang og hvis de ikke sover så mange timer om dagen, så sover de længere om natten.
Gennemsnitligt vil de fleste børn på din datters alder måske sove sammenlagt 5 timer om dagen og 10 timer om natten - altså sammenlagt 15 timer i døgnet. Din datter sover kl. 21 til ca 08, altså ialt ca 11 timer og om dagen sover hun så mellem 3 og 5 timer - det lyder faktisk meget fint - fleksibilitet må der være.
En plan for dagen med 2 måltider skemad kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: En lille portion grød af ris, majs, hirse eller boghvede, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: Ammes
Powernapper måske bare ½ times tid
Aften 18: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt. med lidt frugtmos vand af kop.
Ammes efter behov i løbet af aftenen. Mange vil spise hyppigt for at fylde sig op til natten og sove bedre der.
Puttes til natten med amning
Sen aften og nat: Ammes efter behov.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske