Svar: Aftensmad - nej tak
12. januar 2008
Alder:
3 år
Hej med dig
Jeg er heller ikke bekymret, for du fortæller jo om en dreng, som spiser rigtig godt og varieret i løbet af dagen - det er kun om aftenen at I har problemerne. Og et eller andet sted, så er det jo nok en fase, han skal igennem, han er jo både blevet storebror, blevet 3 år og det sker rigtig meget med ham:o)
Der er ikke nogen fast måde at gøre tingene på, I må forsøge jer frem og jeg er helt enig med jer i at der ikke skal gøres noget stort nummer ud af det. Jeg er også enig med dig i at han måske vil begynde at komme til spisebordet igen, når han finder ud af, hvor hyggeligt I har det og hvor kedeligt det er at lege for sig selv...
Men ellers så plejer jeg at foreslå, at man tilbyder barnet et eller andet, som man ved han godt kan lide. Det kan være et stykke rugbrød, eller som hos jer, en portion yoghurt. Så sidder barnet med ved bordet og får dette serveret og sådan er det bare - man behøver ikke spørge om han vil have noget af jeres mad, eller hvad han vil have, man serverer bare det rugbrød eller yoghurt. De fleste børn vil faktisk med tiden synes det er lidt kedeligt og vil så af sig selv spørge om ikke de små smage familiens mad og så er man jo godt på vej. Eget initiativ er ofte det bedste:o)
Fortsat held og lykke med ham - med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske