Brev:
Aftensmad - nej tak
12. januar 2008
Alder:
3 år
Aftensmad - nej tak
Hej Helen
Godt nytår!
Så dukkede der lige et nyt spørgsmål op :-)
Vores søn er 3 år, og vil (ofte) ikke spise aftensmad mere. Det er ikke fordi, han er kræsen - han spiste stort set alt - og meget - da han gik i vuggestue (altså til frokost). Han spiser også det meste af sin madpakke i børnehaven. Morgenmad spiser han også godt af (havregrød eller yoghurt naturel med havregryn), og sidst på eftermiddagen spiser han "gnavegrønt". Men når det gælder aftensmaden hører vi igen og igen: "Det kan jeg ikke lide".
Måden, vi tackler det på, er, at vi siger til ham, at det er en god idé at spise aftensmad, for ellers bliver man let sulten om natten. Vi siger også, at han ikke får noget senere (har tidligere givet yoghurt, rugbrød eller lignende) - det er det her, vi skal have i aften. Hvis han vil ned fra bordet - hvilket han tit gerne vil ret hurtigt - siger vi, at han skal lege på sit værelse eller i soveværelset, fordi vi andre gerne vil nyde vores mad, og fordi lillesøster ellers ikke kan koncentrere sig om at spise. Er det en god nok måde at gøre det på, eller har du andre idéer? Jeg forestiller mig, at han bliver træt af det på et tidspunkt og gerne vil spise med os andre...
Vi sidder ikke og nøder ham, det gider jeg simpelthen ikke at bruge energi på - også fordi måltidet så kommer til at dreje sig om det og intet andet. Jeg inddrager ham ofte i madlavningen, hvilket han elsker. Og jeg synes, at vi generelt har en god stemning og hygger os over aftensmaden.
Måske er han bare ikke sulten? (Men han kan altid spise yoghurt osv senere, hvis han bliver budt).
Gode idéer efterlyses! Hvordan bliver det interessant for ham at spise aftensmad igen?
Jeg er ikke bekymret for hans vægt, selvom han dog ikke hører til de tykkeste.
Mange hilsener herfra!