Svar: Mere mad og væske
12. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Anne
Børn er forskellige og det er de bestemt også hvad angår indtag af mad. Når jeg ser din plan for dagen, så synes jeg faktisk ikke det ser så tosset ud og jeg synes du skal tilbyde det 3 måltid omkring kl 14, hvor hun plejer at få flaske. Derudover skal I fortsat tilbyde flasken 15.30 inden hun puttes til sin lur.
Jeg tænker også at hendes indtag af mælk er okay. Hvis hun når op på 500-650ml mme dagligt, så får hun hvad hun behøver af mineraler, jern osv. og det er helt fint. Der er mange børn som ikke drikker mere end jeres datter og for at vurdere om det er nok, så må I se på hendes trivsel - virker hun glad, udvikler hun sig, tisser hun osv.
En plan for dagen kunne således se sådan ud:
Morgen kl. 07: Flaske med mme
Sover morgenlur
Formiddag 9.30: Flaske med mme.
Frokost kl. ca. 11.00: Havregrød eller øllebrød med frugtmos, vand af kop. Kan også få lidt grøntsagsmos her. Må også gerne få lidt agurkestænger, brødskorper og lignende at sidde med
Puttes til middagslur
Kl. 14: Grød med frugtmos eller grøntsagsmos, vand af kop
Tilbydes flaske med mme og puttes til lille lur ca 15.30
Aften 17.30: Grøntsagsmos som nu, forsøge med lidt kogt kød og fisk og I må meget gerne give lidt kogte blomkåls og broccolibuketter og lignende i hånden at sidde med. Kan få lidt frugtmos som dessert. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske mme ca kl. 19-20
Sen aften/nat: Flaske som hun kan spise i søvne... Hvis I gav hende flaske kl 23-24 ville hun måske kunne spise den i søvne og være i stand til at sove videre.
Hvis I på et tidspunkt vil forsøge med 4 måltider skemad, - det er slet ikke sikkert at hun hører til dem, der skal have det, for nogle gange så er det fint bare at bibeholde de 3 måltider. Men, så kan I give dette endten om morgenen med det samme, når hun vågner kl 7 og så give hende flasken som nu kl.9.30. Eller I kan bibeholde flasken kl 7 og så give hende grød kl. 9.30.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Det er vigtigt at du bare tilbyder og holder fokus på at lidt er bedre end ingenting. Sørg også for at bruge mme i hendes mad, så hun på den måde får lidt ekstra og stol så på at hun nok selv skal regulere det. Jeg håber ikke at planen her virker fuldstændig uoverskuelig - jeg har forsøgt at gå helt ud fra den plan I havde i forvejen - som jo er helt okay:o) I er på rette vej og gør det rigtig fint!
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske