Brev:
Mere mad og væske
12. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Mere mad og væske
Hej Helen
Ja, så er vi her altså igen. Sia er nu ca. 6½ måned.
Hun er stadig ikke så flink til at drikke af flaske og det har en påvirkning på hele hendes måltidsstruktur, på den måde, at hun stadig ”kun” får 2 (3) skemåltider om dagen, for at få mere væske i hende.
Efter vi er skiftet til mdr. sutter til flaskerne går det lidt bedre. Hun elsker sin vandkop og drikker fint vand. Hun virker ikke super sulten og når vi har forsøgt med et 3. måltid er det sjældent hun spiser.
Nu står vi så på tærsklen til at gå ned til 2 lurer og flere skemåltider (dit tidligere omtalte kritiske vindue), men det går ud over hendes flasker, som vi i forvejen må kæmpe i hende for at sikre at hun får væske nok og det ikke går ud over maven.
Hun har absolut ikke hvad man kan kalde hyppig afføring. Jeg vil dog ikke kalde den hård, for hun piver ikke når hun har afføring og det er også kun sjældent ”gedetrillere”. Det har mere konsistens som modellervoks, men der er dage imellem og det er ikke meget der kommer ud. Hun får i forvejen 9 ml. laktulose. Hun virker dog ikke plaget, men en nedtrapning af laktulose ligger absolut ikke lige for. Vi har talt om, at genoptage zoneterapi som har virket godt tidligere.
Hun drikker ca. 500-650 ml om dagen kombineret af mælk og vand (ca. 100ml) . (vi kan ikke kæmpe mere væske i hende)
Indtil nu har det set sådan ud, men det er jo det vi skal ændre..
kl. 07 vågner hun og få flaske ca. 100-150 ml.
kl. 08.30 sover en lille lur
KL. ca. 09.30 får hun endnu en flaske drikker ca. 90ml.
Kl. ca. 11.00 bliver hun budt havregrød/øllebrød med frugtmos og spiser pænt af dette og drikker ca. 50 ml. vand.
Kl. 11.45 sover ca. 1½ time
Kl. 14 flaske ca. 100-120 ml
Kl. 15.30 en lille lur
Kl. 17.20 grøntsagsmos med sauce og frugtmos. Ca. 50 ml. vand hertil.
Kl 1900 flaske ca. 150 ml.
I løbet af natten får hun nogle nætter ca. 100 ml. andre nætter sover hun igennem.
Jeg har set hvad du foreslår andre, men det indebærer bl.a. flaske kl. 06 men der sover hun jo stadig. Det er ikke en mulighed, at give hende den på det tidspunkt og så satse på at hun sover videre, for det gør hun ikke!!!!
Dine planer over hvad et barn på ca 7 måneder skal spise virker helt umuligt!
Kunne du komme med nogle input til hvad vi kan gøre for at få væske nok i hende selv om der kommer flere måltider (og uden det går ud over maven) og hvordan vi strukturerer det.
TAK!
Anne