Svar: Min 18 mdr søn vågner meget tidligt
18. februar 2004
Alder:
18 mdr.
Kære Anette
Hvad sker der, når han vågner kl 5? Hvis han stadig er lidt træt, så kunne det være en fordel at I tog ham ind i jeres seng, så I alle fik sovet lidt mere. Men at han vågner tidligt hænger jo også sammen med, at han kommer tidligt i seng.
Jeg har ikke hørt om "voksen-søvn". Både børn og voksne sover REM og non REM søvn, men små børn skifter dog hyppigere imellem faserne end voksne gør. Derimod er det normalt at børn omkring et års alderen har mareridt og det sammenholdt med en flytning kan jo godt gøre at jeres dreng vågner. Hvis han er ked af det, når han vågner, så kunne det måske være forklaringen.
Hvis han bare er frisk og i fuld vigør, så må I se på, hvordan han ellers sover i løbet af dagen. En middagslur på tre timer kan måske kortes ned til to i stedet. I kan også forsøge at putte ham kl 20 i stedet, men som du selv skriver, så er det jo også en fordel at have lidt "voksentid" om aftenen.
Din søn får naturligvis også en søvnrytme efter, hvornår han plejer at stå op. Man kan derfor ikke forvente at børn som er vandt til at komme tidligt op i hverdagene vil sove længe i week-enden.
Der er derfor mange ting som spiller ind og det er svært at afdække, hvad det er der sker her, da jeg ikke kan være hos jer. Skriv igen, hvis du har brug for et mere uddybende svar.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske