Svar: Kravle og at stå ved bordet
11. januar 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Theas mor
Det er meget forskelligt hvornår børn kravler, nogle børn kan faktisk kravle allerede når de kun er 6 måneder gamle, andre kravler først når de er et år, atter andre springer kravlestadiet over... der er altså store individuelle forskelle og det bedste du kan gøre er at motivere din datter til at trille rundt på gulvet.
Netop det at trille rundt, dreje fra mave til ryg og fra ryg til mave er vigtigt for også at lære at kravle. Det er fint at hun forsøger at bevæge sig og det er helt normalt for hendes udvikling og til stor frustration, at hun nu skubber sig baglæns i stedet for forlæns... sådan må og skal det være:o) det er altså et skridt i den rigtige vej.
Det er godt at du cykler med hendes ben og i det hele taget hjælper hende til at bevæge sig. Prøv at cykle med benene, når hun ligger hos dig på dine lår, måske hun vil synes bedre om det der.
Det kan være en god idé at gynge hende, ikke en hoppegynge, men en babygynge, hvor hun sidder i et sæde og gynger frem og tilbage. Det at gynge er vigtigt for hendes balance og fremmer således den motoriske udvikling.
Med hensyn til at rejse sig ved tingene og stå ved tingene, så må hun rigtigt gerne det, men det skal være hende selv som gør det. Det vil sige, at hvis hun rejser sig ved møblerne, tremmerne i sengen osv. så er det fint og helt okay, men du skal ikke begynde at stille hende op ved ting endnu, det er noget hun selv skal begynde på - man skal således ikke pace børn, men støtte dem i den udvikling de er igang med, så når og hvis hun selv begynder, så er det okay at støtte hende der:o)
Så 'for tidligt' er altså hvis man vil have barnet til noget som det modenhedsmæssigt ikke er parat til.
Om børn kan blive hjulbenet af at stå.. jeg tænker umiddelbart at det ikke har med dette at gøre, men skyldes mere mangel på d-vitamin...
Jeg håber ovenstående hjælper dig videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske