Svar: Temperament og sovetider
11. januar 2008
Alder:
18 mdr.
Kære Aicha
Der er ingen tvivl om at din dreng gennemgår en stor udvikling i øjeblikket og jeg synes du tackler det rigtig godt. Når jeg læser dit brev, så tænker jeg at I er rigtigt gode til at sætte grænser og fortælle, når han gør noget galt, men I er også rigtig gode til at lytte og sætte ord på, så han hører at I ved, hvad han vil. Det er super fint.
Jeg tænker at I en gang imellem også skal give ham et alternativ "Du kan ikke få slik nu, men du kan få et stykke agurk", så han får noget, men får noget som I ved er mere sundt for ham.
Nogle gange bliver børn så frustrerede og kede af det, at de ikke lige med det samme kan klare at have fysisk kontakt. Så må man nogle gange sætte sig sig ned i nærheden, prøve at tale ligeså stille til barnet og forsøge rent verbalt at invitere barnet til at komme "kom skat, kom over til mor og få et knus", nogle gange protesterer barnet mod at blive taget op, men vil godt acceptere at man f.eks. kærtegner det lidt ved at stryge det på ryggen stille og roligt. Og på den måde kan man vise barnet at man er der for det uden at man ændrer på det nej, som man har givet.
Når han kommer og hiver dig i tøjet og vil have dig med, så er det fint at du fortæller ham at du lige skal være færdig med at spise. Han skal jo også lære at vente... Hvis du føler at han oplever det som en afvisning af ham, så kan du i stedet invitere ham op på skødet "jeg kan ikke gå med dig lige nu, men du må gerne sidde her hos mig, imens jeg lige spiser færdig". Nogle gange hjælper det også at invitere barnet over på skødet, når barnet afviser mere aftensmad og vil ned - fra din tallerken vil han måske spise lidt mere.
Din søn har brug for at lære at tackle sin frustration, han har brug for at mærke de følelser og hvad det gør ved ham, når han bliver ked af det, fred, sur, gal osv. og han har også brug for at mærke hvad det gør ved jer. Derfor er det en balance imellem at fortælle ham, nej, når han gør noget I ikke vil have og samtidig vise ham, at den reaktion der kommer er i orden, I kan godt klare at han reagerer og har det som han har det. I vil ikke have at han slår jer, I vil ikke have at han yder skade på sig selv eller på ting, men det er okay at han lægger sig ned i frustration.
Man kan altså ikke undgå frustration hos barnet, for der vil være ting eller situationer, hvor man må sige nej og hvor det at få et nej giver voldsomme frustrationer og reaktioner og det er meget vigtigt at hans reaktion netop ikke kommer til at gøre at han får sin vilje. Han har brug for at lære at nej er nej og han skal lære at 'styre sit temperament' netop ved at du lytter og rummer hans reaktioner. Han skal på sigt lære at man jo kan tale om tingene i stedet for at ligge os ned og hamre i gulvet. At lære at tackle frustration hører altså med til at udvikle sig for til sidst at blive voksen.
med hensyn til sovetider, så vil et gennemsnitligt barn på 1½ år, have behov for at sove en lur på 2-3 timer i løbet af dagen og så sove 11-12 timer om natten - dog sammenlagt ca 13-14 timer på et døgn.
Det er en alder, hvor børn ofte kan sove ret godt til middag, fordi de motorisk løber rundt og de oplever rigtig meget - de bliver meget trætte både motorisk og mentalt og de har derfor virkelig brug for deres middagslur. Men samtidig er det så også en alder, hvor de netop på grund af deres udvikling kan begynde at vægre sig mod at skulle sove og i den forbindelse mener jeg faktisk godt at man kan forsvare at forsøge at afkorte middagsluren lidt.
Jeg ved godt at hvis man spørger søvnforskerne, så skal jeres dreng ikke vækkes, men have lov til at sove 3-4 timer i løbet af dagen, hvis han kan. Og så skal han naturligvis så bare puttes det senere om aftenen, så han puttes når han der viser behov... men i praksis så synes jeg jo ikke at dette princip holder helt, for så får man jo, som I skriver netop problemerne om morgenen, hvor han er for træt, hvorfor han så begynder at sove endnu mere om dagen, igen gå senere i seng osv. og det dur altså ikke.
Jeg vil derfor give dig ret i at det er et forsøg værd at prøve med en kortere middagslur. I kan jo i første omgang evt. selv forsøge i weekenden og se om det gør nogen forskel...
Jeg håber at mine tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske