Svar: Sover næsten ikke om dagen og er urolig om natten
10. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Chanette
Som udgangspunkt må du gå ud fra at din datter selv er i stand til at regulere sin søvn, hvis du putter hende, når hun viser træthedstegn og lader hende sove, når hun sover.. :o) du skal naturligvis se på hvordan hun virker, om hun udvikler sig i god og fin retning og virker glad, tilfreds og veltilpas med den mængde søvn hun får - gør hun det, så er det helt okay at hun sover som hun sover.
Hvis du oplever at hun generelt virker pylret og til at mangle overskud, så kan det være godt at arbejde lidt på at give hende en lidt længere lur i løbet af dagen. Formiddagsluren kan fortsat være kort, men når hun så skal sove over middag, så kan du starte med at sætte hende op i barnevognen, så hun sidder, får lov til at følg med i verden, får lov til at opleve osv. - alt det hun jo rigtigt gerne vil og har svært ved at sige nej til - og når hun så viser træthedstegn, så putter du hende ned og triller hjem, forefter hun så måske kan tage en lidt længere lur.
Det har, som du selv er inde på naturligvis også noget at sige om hun får mad nok, - man sover jo bedst på fyldt mave.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme og sove videre
Morgen 8: Havregrød, vand af kop
Formiddag kl 9.30-10: ½ banan eller anden frugtmos, også frisk frugt i stykker at sidde med og meget gerne ½ bolle, en brødskorpe eller lignende i hånden. Vand af kop
Puttes til formiddagslur evt. med en flaske
Frokost 12: Grøntsagmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden, men det er også helt okay at I køber noget grøntsagsmos på glas. Hun kan således ikke kun nøjes med rugbrødshapsere, men har brug for fortsat at få mos ved siden af. Det kan også være rester fra aftensmaden, f.eks. ris eller pasta med sovs... Ved siden af så rugbrødshapsere med smørbart pålæg som nu. Vand af kop
Puttes til middagslur evt. med en flaske, og det er her at I så kan gøre det til en vane at køre en tur, hvor hun starter med at sidde op, følge med i verden og så først puttes, når hun viser behov herfor
Eftermiddag kl 15.30-16. Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt som melon, appelsin, blommer osv. i hånden, vand af kop
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød og fisk og mere og mere af jeres mad. Det er således fint med lidt pasta og frikadelle som nu, hvis I får f.eks. boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, laks og stuvet spinat, - de gammeldagsretter er tit rigtigt gode til børn, så skal hun have det samme som jer. Det skal naturligvis moses, så konsistensen passer til hende. Skal I have noget som hun ikke kan få, så må I give hende et glas med en eller anden middagsret. I hånden skal hun så også have lidt kogte blomkåls og broccolibuketter, brødskorper osv. Vand af kop.
Kan evt. få lidt frugtgrød eller som nu flerkornsgrød til dessert, hvis I oplever at hun har behov for det.
Puttes til natten 19.30-20 med en flaske vælling
Sen aften 23-24: Evt flaske for at kunne sove natten igennem, nogle børn behøver det, andre kan undvære. Men midt nat bør hun ikke få mælk - hun skal tage sit indtag i løbet af dagen og aftenen.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske