Svar: Madvaner og søvnvaner
10. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Lotte og Henrik
Det er fint at I har været hos lægen og således nu ved, at det er jeres drengs indtag af mad, som I skal arbejde med. Derfor vil jeg starte med at sende jer en plan for dagen, som den kan se ud for et 7 måneders barn:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Powernapper i bilen mens storesøster afleveres
Formiddag kl 9.30-10: ½ banan eller anden frugtmos, også frisk frugt i stykker at sidde med og meget gerne ½ bolle, en brødskorpe eller lignende i hånden. Vand af kop
Puttes til formiddagslur evt. med en flaske, sover en times tid, som I skriver mellem ½ og 1½
Frokost 12: Grøntsagmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden, men det er også helt okay at I køber noget grøntsagsmos på glas. Han skal således her have rigtig mad, må altså gerne få en rigtig ret med ris, sovs, kød, fisk osv. Ved siden af skal han have ristede rugbrødsbjælker. I kan købe en stort mørkt rubrød, skære nogle humpler som I så rister i ovnen han kan sidde med. I takt med at han bliver omkring 8 måneder, så skal han jo igang med rugbrødshapsere, så det er en god træning. Vand af kop
Puttes til middagslur evt. med en flaske, meget gerne forsøge at undvære flasken og putte ham i barnevognen, gå en tur med ham.
Eftermiddag kl 15.30-16. Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt som melon, appelsin, blommer osv. i hånden, vand af kop
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød og fisk og mere og mere af jeres mad. Det betyder at hvis I får ris, - boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, laks og stuvet spinat, frikadeller med flødekartofler og lignende - så skal han spise det samme som jer. Naturligvis i en konsistens, som han kan kapere, men han skal have mere og mere af jeres mad. Ved siden af skal han så også have kogte blomkåls og broccolibuketter i hånden, brødskorper osv. Vand af kop.
Puttes til natten ca kl. 19.30-20 med en flaske
Sen aften 23-24: Flaske
Nat 24-05/06: Ikke noget mælk, forsøge at få ham til at sove uden. Hvis han tilbydes efter ovenstående plan så har han ernæringsmæssigt ikke behov for det.
I fortæller at han tilbydes sødmælk og dette synes jeg at I skal stoppe med - han får alt for meget mælk og det mætter ham simpelthen ikke tilstrækkeligt. Han skal have rigtig mad.
I fortæller at far er sygemeldt, at det er far som passer jeres dreng og at den tidligere rytme er blevet slået i stykker efter at far har taget over - selvom far har forsøgt:o) Kære Henrik, jeg ved ikke hvorfor du er sygemeldt, men jeg bliver nødt til at sige, at det er helt naturligt, at man, når man ikke selv har det så godt, så kommer til at gribe mere til flasken - den virker, den beroliger jeres dreng, han får sovet lidt og det er let og praktisk. I længden er det dog rigtig skidt og I risikerer at han bliver mælkedranker - han får simpelthen for meget mælk og det er meget vigtigt at stoppe med dette.
Jeg håber at min plan for dagen vil give jer et overblik og et skub i den rigtige retning. Det er ikke min mening at slå jer i hovedet og jeg håber at I vil se det som en udstrakt hånd. Men det er jer, som skal ændre på tingene og det første er at få skruet de flasker gevaldigt ned:o)
Med hensyn til at dele værelse, så kan de to i princippet sagtens det. Når jeres dreng lærer at sove uden flaske midt om natten og således begynder at kunne sove 5 timer uden mælk, så vil han fint kunne sove sammen med sin søster. De kan puttes samtidig, og han kan få sin flaske at sove på. Inden I selv går i seng kan han få den sene aftenflaske (som han sikkert vil kunne spise i søvne) og han kan derfor godt få den selvom han sover i samme rum som hende. Igen er det noget om at tage beslutningen om at nu skal det være og så gøre noget ved det! :o)
Rigtig meget held og lykke, jeg håber at I hermed er hjulpet lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske