Brev:
Urolig nattesøvn - 12 mdr.
10. januar 2008
Alder:
12 mdr.
Urolig nattesøvn - 12 mdr.
Hej Helen.
Så har jeg brug for din hjælp igen. Caroline er nu blevet et år og har sovet rigtigt fint om natten i en lang periode, men nu er hun desværre begyndt at vågne mange gange om natten igen.
Hun vågner nogle gange hver time natten igennem. Hver gang bliver vi nødt til at gå ind til hende, for hun får altid sat sig op og kan ikke komme ned at ligge igen. De fleste gange falder hun i søvn igen med det samme, men nogle gange skal vi sidde hos hende i op til en halv time før hun falder i søvn igen og andre gange kan vi kun få hende til at sove, hvis hun kommer med ind i vores seng. Denne løsning er ikke holdbar, for jeg kan slet ikke sove så længe hun ligger imellem os.
Jeg kan godt regne ud hvad årsagerne til den urolige søvn er, for der sker meget i hendes liv for tiden: Hun er midt i et udviklingsspring, hun er lige begyndt at kravle (hun er lidt hypermobil og er derfor sent på den) og hun er lige startet i vuggestue. Jeg tror hun har en form for motorisk uro om natten samtidig med at hun har brug for lidt ekstra nærhed, fordi hun ikke er så meget sammen med mig mere i løbet af dagen (hun er også blevet sværere at putte om aftenen).
Har du nogle gode råd til hvad vi kan gøre for at få hende til at sove bedre?
Kan man gøre noget for, at undgå, at hun sætter sig op i sengen så mange gange om natten?
Er det normalt at skulle igennem sådan en periode (for det er vel forhåbentligt bare en periode)?
Hun har en junior dyne, så den løsning har vi allerede forsøgt os med.
Til sidst vil jeg også gerne høre hvor mange timer et barn på et år normalt sover (fordelt på nat og dag)?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Tine