Svar: Mad og flaske inden søvn
10. januar 2008
Alder:
16 mdr.
Kære Ingrids mor
Det lyder som om at Ingrid har det bedre end hun har haft det længe og hvor er det dejligt at høre at I har haft en god sygdomsfri jul - jeg krydser mine fingre for at det må fortsætte:o)
Mange familier bruger faktisk det at give en godnatgrød og jeg synes det er en god idé. Jeg vil derfor foreslå jer at I tilbyder hende en portion havregrød inden sengetid og en tår mælk af kop, så hun på den måde bliver fyldt ekstra op inden natten og således heller ikke behøver sin flaske.
Det er en god idé at tænke på at hun skal have kulhydrater som brød, gryn, pasta og banan om aftenen. Det skulle være med til at aktivere tryptofan i hjernen, en vigtig del af serotonin der bidrager til at regulere søvnen. Det er således med til at gøre barnet søvnig at give mere af dette i kosten, hvor meget protein lige inden sengtid, kan gøre at hun bliver mere vågen.
Samtidig skal hun også have noget andet end flasken og her er det ofte en rigtig god idé at give hende en godnathistorie. De fleste børn vil efter kort tid, hvis de får valget mellem en flaske eller en godnathistorie og en kop mælk - vælge det sidste og det er et eller andet sted sådan I skal tænke.
Tag hende også med i processen, flaskesutterne bliver for gamle, de skal smides ud og lad hende være med til det. Tal om at flasken er slut, den er gået i stykker, dur ikke mere og mind hende så om det, når hun om aftenen atter beder om det og tilbyd så et bedre alternativ.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat og rigtig god weekend:O)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske