Brev:
Mad og flaske inden søvn
10. januar 2008
Alder:
16 mdr.
Mad og flaske inden søvn
Kære Helen
Først og fremmest, godt nytår!
Efter en dejlig lang juleferie hvor vi alle har fået slappet af, er Ingrid nu begyndt i vuggestue igen. Efter et ret belastet efterår på sygdomsfronten, begynder vi nu så småt - måske - at ane lys for enden af tunnelen. Udover lidt diarre og en gang øjenbetændelse, hvilket ikke rigtigt tæller, har Ingrid nu holdt sig rask i snart seks uger, og vi håber virkelig at det værste er overstået nu.
Mit spørgsmål denne gang går derfor undtagelsesvis ikke på sygdom, men derimod på mad. De sidste par dage har jeg bemærket at Ingrid ryster noget på hænderne, når vi er kommet hjem fra vuggestuen. Jeg har tænkt at hendes blodsukker måske var lidt for lavt, og derfor givet hende et hurtigt glas juice og et par rosiner, for at få det op igen, inden hun fik lidt ymer med drys ell. lignende, som mellem-måltid. Det har så hjulpet på rysteriet.
Ca. 1-1 1/2 time herefter får hun så aftensmad, hvorefter hun bliver badet og puttet. Her falder hun enten hurtigt i søvn, eller ligger og synger glad i flere timer, mens hun dog virker træt, og endeligt mest lader til at ligge og hvile sig, hvorfor vi bare lader hende være i sengen. Til tider har vi dog været nødt til at give hende en flaske mme, eller alm. varm mælk på kop for at få hende til at geare lidt ned i tempo, og så går hun omkuld.
Hvis hun ikke får noget varm mælk før hun sover, er hun de sidste dage vågnet i løbet af natten og fået en flaske. Normalt vågner hun ved 8-tiden, men i juleferien sov hun faktisk hyppigt til kl. 10, hvilket forældrene jo var glade for, men som nok også hænger sammen med at hun nogengange har fået en til to flasker om natten, og derfor har været godt mæt.
Mit lange spørgsmål går derfor på, hvad kan vi gøre for at give hende mere mad i løbet af dagen?
En typisk hverdag ser sådan her ud:
hun vågner ved 7-7:30 tiden, får havregrød og mælk til morgenmad. Herefter får hun frokost i vuggestuen ved 11-tiden, og bliver puttet til lur. Når hun vågner fra luren, får hun også et mellem-måltid i vuggestuen - gerne frugt, eller lidt brød, yoghurt etc. Hun bliver hentet ca. ved 16-tiden, kommer hjem, og får et lille mellem-måltid, og herefter aftensmad ved kl. 18. Så får hun et bad, og bliver puttet, når vi vurderer hun er træt - som regel senest kl. 20. Alligevel er der så den flaske engang i mellem.
Hvad kan vi gøre for at få proppet mere mad i hende, og få udryddet flasken, som vi godt ved at noget rod, men som vi har brugt en del her i efteråret, mens hun har været så meget syg? Hun har sovet igennem uden flasker tidligere, så hvad kan vi gøre?
Det skal lige siges at hun jo er en stor pige - 12,3 kg, ikke tyk, men meget høj - har man appetitspring som snart 17 mdr. gammel også?
Håber du kan hitte rede i det, og glæder mig til at høre fra dig.
Bedste hilsner
Ingrids Mor