Svar: Ulykkelig sympatigråd
9. januar 2008
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Det er helt normalt at børn græder, når andre børn græder og selv nyfødte kan græde, når de hører andre nyfødte græde - i en mødregruppe kan det pludselig virke meget voldsomt - man kan næsten sige at gråden smitter:o)
Den reaktion nyfødte har på gråd fra andre børn er formentlig en refleks. Denne gråd aftager normalt i løber af de første måneder og kommer så igen, som en mere viljestyret gråd - ofte omkring 10 måneders alderen. Gråden bliver ikke brugt som "jeg vil have min vilje", men bliver dog brugt som et kommunikationsmiddel, hvor barnet via gråden netop sympatisere med det andet barn for at fortælle at der er noget galt, der er brug for hjælp.
Større børn, der er i stand til at sætte ord på, tåler ofte heller ikke særlig godt gråd hos andre børn. Det er f.eks. ikke usædvanligt at 2 årige henter mor når lillebror græder og enten også selv græder eller ser meget ulykkelig ud i sit udtryk - igen for at signalere at her er noget galt og behov for hjælp. Og de helt store børn kommer tit med løsningsforslag "tror du ikke han er sulten" eller udtrykker deres bekymring "hvad tror du der er galt?" børn bryder sig simpelthen ikke om at andre græder og det kan man jo ikke fortænke dem i:o)
Den bedste måde du kan møde din datter på er ved at hjælpe hende med at sætte ord på de følelser hun har og på den situation der opstår. du skal ligesom legalisere de følelser hun har, vise hende at det er helt okay og samtidig også fortælle hende at du har styr på det, du skal nok sørge for at det bliver godt igen.
Hvis en anden pige f.eks. græder fordi hun kom til at vælte glasset med mælk og din datter så også begynder at græde, så skal du møde dem der hvor de er: "Nej altså, væltede mælken, sikke noget, så er det godt vi har en klud, se nu kan vi tørrer mælken op, vil I hjælpe mig, sådan, så er det godt igen, vil I have et nyt glas mælk.."
Så du skal ikke ignorere hende, men ligesom gøre det helt legalt at hun bliver ked af det og så vise hende hvordan du hjælper, vise hende at I får løst problemet og på den måde får det hele gjort godt igen.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:O)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske