Brev:
Ulykkelig sympatigråd
9. januar 2008
Alder:
13 mdr.
Ulykkelig sympatigråd
Kære Helen
Min dejlige glade, men følsomme, datter på nu 13 måneder, har det utrolig svært med andre børns gråd! Det startede allerede da hun var 4-5 måneder og er stadig akkurat lige slemt! Hun bliver bundulykkelig og græder så tårer og snot vælter ud! Hun er meget svær - og meget længe om - at komme ud af det igen, kan fortsætte med hiks og gråd i den næste time efter, selvom man gør alt for at trøste, aflede og lave sjov. På ingen andre tidspunkter græder hun på den voldsomme måde - ikke engang hvis hun falder og slår sig! Det er så hjerteskærende at høre og se på og gør simpelthen så utrolig ondt på både hende og mig!
Nu skal hun til at være sammen med andre små børn (jeg er dagplejer, og skal så også selv passe hende) og der vil uværgerligt komme gråd fra de nystartede børn ind i mellem. Det bliver bare utrolig hårdt for min lille pige også, da hun med garanti vil sympatigræde i stor stil!
Jeg er tvivl om, hvordan jeg bedst hjælper hende til at lære at tåle andre børns gråd. - Skal jeg trøste? (er bange for at hun så vil blive bekræftiget i, at der ER grund til at græde) - Skal jeg virke/tale glad til hende? (er her bange for at hun så vil føle svigt og ikke vil føle sig forstået) Eller skal jeg ignore det? ( det kan jeg slet ikke....)
Hun er ellers en meget glad og smilende pige der elsker andre børn, og er meget interesseret i og tillidsfuld overfor fremmede. Hun er nysgerrig, meget kvik og har et "godt" temperament! En charmetrold og en drillepind - en fantastisk guldklump som jeg bare knus-elsker så ufattelig højt!
Jeg håber at du har nogle råd der kan hjælpe min skønne skat til at stoppe med sympati-gråden!
På forhånd mange tak!