Svar: Sove hos forældre og holde bordskik
9. januar 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Lise
Det lyder fint at jeres datter sover i jeres seng, hvis I alle har det godt med dette. Det lyder jo som om at I synes det er den rigtige løsning og det lyder ikke som om at hun generer jer ved at ligge der?
Måske ville alle sovevaner hos børn være meget lettere, hvis vi havde indrettet os med senge der var så store at hele familien kunne ligge sammen:o)
Når I på et tidspunkt ønsker at hun skal lære at sove på sit værelse, så skal I naturligvis gøre sengen og stedet til noget meget trygt for hende. Det er vigtigt at hun forbinder det med noget rart. Så vil det også være godt at give hende godnathistorie og synge en lille sang for hende eller hvad I nu finder ud af som putteritual og på den måde lære hende at sove der. Hun skal naturligvis stadigvæk have lov til at komme ind til jer om natten, hvis hun vågner af en ond drøm.
Med hensyn til mad, så er det jo en balance, hvor meget man skal nøde og hjælpe og hvor meget man skal lade hende selv. Det er jo som du selv er inde på vigtigt at hun ikke føler sig presset, det er vigtigt at hun får ro til at spise selv og at der ikke bliver stor fokus på hende og hendes madindtag, samtidig skal I også sikre jer at hun rent faktisk får noget, så hun holder sin vægtkurve.
Ofte er børn i 2 års alderen trætte om aftenen og de orker simpelthen ikke at spise særlig meget, om dagen går det lidt bedre... Jeg synes det er helt okay at du i en periode hjælper hende med at spise. f.eks. grøden, men ved siden af kan hun så få en banan, noget andet frisk frugt, en bolle eller lignende og det kan hun godt selv spise.
Om aftenen må I forsøge lidt samme teknik. Mose kartoflerne med sovs og hjælpe hende med at spise dette, men lade hende selv spise noget af frikadellen og de øvrige grøntsager. Når hun gerne vil rende fra bordet, så synes jeg I skulle prøve om ikke hun vil over at sidde hos jer. Tag hende over på skødet, tal stille og roligt, "nu skal du lige sidde lidt her hos mor" og se så om I kan få hende til at interessere sig lidt for jeres mad, på jeres tallerken. Så kan hun måske sidde der og få lidt mere at spise og samtidig opleve at sidde lidt længere tid ved bordet.
Hvis hun ikke vil det, men render rundt og leger, ikke føler sult, så tænker jeg at det er udmærket med lidt rugbrød eller en portion havregrød inden hun går i seng, så I er sikre på at hun ikke vågner om natten fordi hun er sulten. Hun er jo stadig kun lige blevet 2 år og derfor er det også begrænset hvor meget man kan forlange og det er også begrænset, hvad I kan forklare hende.
Håber mine tanker hjælper jer videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske