Brev:
Sove hos forældre og holde bordskik
9. januar 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Sove hos forældre og holde bordskik
Hej Helen
Vores datter sover stadig ved os i sengen. Er det er problem???
Vi har en 180 cm seng op af væggen, så det er ikke fordi hun fylder eller sparker (ligger inderst). Hun har altid været meget tryghedssøgende og afhængig af nærhed, og hun har haft det meget hårdt med at vænne sig til at blive passet (det har taget hende et år at lære at leve med det, og hun synes stadig det er hårdt). Hun sover bedst, hvis hun kan mærke os med en hånd, så hun ved, at vi er der, og elsker at knuse og kramme, og fortæller tit at hun "elsker os".
På sigt vil det selvfølgelig være mest naturligt og bedst (?) for hende at komme til at sove på eget værelse. Hvordan gør vi det lettest muligt for hende, når den tid kommer?
Grunden til at hun stadig ligger i vores seng, er at hun har haft det så svært med dp, at det har påvirket hende voldsomt og tæret hende for energi. Derfor har vi vurderet, at så skulle der fyldes på med tryghed også om natten, så hun havde noget at "stå i mod med".
Et andet spørgsmål er ang. hendes spisning. Hun spiser meget lidt, og derfor mader jeg hende stadig om morgenen med havregrød, for at sikre mig, at hun har noget at stå imod med. Hvis hun selv skal spise, så er hun færdig efter 2 mundfulde.
Som det er nu, så får hun en stor portion havregrød om morgenen, lidt frugt formiddag, så spiser hun selv frokost (bliver max til ½ stykke rugbrød), en halv bolle + lidt æble efteriddag, og til aften spiser hun igen selv aftensmaden og derfor bliver det kun til 1 eller 2 mundfulde. Nogle gange giver jeg hende så ½ skive rugbrød inden sengetid for at hun skal kunne sove ordentligt - men det er igen mig, der stopper i munden af hende.
Vi forsøger at begrænse søde ting - så det er vi opmærksomme på. Men hun er lige ved at kaste op, når hun sidder ved aftensmaden, og vi siger hun skal spise noget. Og hvis jeg giver hende noget siger hun bvadr og nej tak!
Det har altid været et problem med mad. Allerede da hun var 11 mdr havde jeg sundhedspl. på besøg, for at hun skulle se om der var et problem.
Hun følger sin udviklingskurve fint, og er ikke lille og spinkel.
Skal jeg helt lade være med at made hende, og ikke "nødde"hende? For der skal jo heller ikke være for voldsomt fokus på mad?
Hun har meget svært ved at sidde stille på sin stol, og er sjældent i ro. Selv om vi insisterer og bestemt siger hun skal sidde med, så går hun helt amok, skriger, kaster sig rundt, vrider sig, løber.... skal vi spænde hende fast??? Eller er hun stadig for lille til at vi kan kræve, hun sidder stille?
Pyh sikke rodet.... Håber, du kan finde lidt hoved og hale i al min forvirrethed....
Venligst Lise