Svar: Kan vores dreng på 11 mdr. selv styre om han er sulten?
9. januar 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Camilla
I skal lade jeres dreng spise den mængde mad han har lyst til og så skal I ikke være bekymrede, når han pludselig i løbet af det næste ½ år begynder at blive meget mere selektiv og vælge visse madvarer fra. Når børn først er blevet et år så vokser de ikke så meget og de bliver stille og roligt mere og mere bevidste om, hvad de vil have og ikke have, så her vil tingene sandsynligvis ændre sig. Lige nu synes jeg I skal være glade for at han gerne vil spise og at han nyder maden.
Når han bliver et år og tiden frem, så vil det være rigtig godt at I giver ham letmælk og han skal have ca 500ml dagligt alt incl. Det vil sige den mælk han kan drikke af en kop, den mælk, som indgår i madlavning via ost, sovs osv. en portion tykmælk, A38 eller lignende. Sutteflasker bør stoppes ved 1 års alderen.
Først omkring 3 års alderen begynder man at tilbyde børn de mere fedtfattige mælkeprodukter som skummetmælk, minimælk og kærnemælk.
Fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske