Svar: Småtspisende - 7 mdr.
9. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Lotte
Jeg er bestemt også glad for at du fandt mig og velkommen til:o)
Jeg tror du har en rigtig vigtig pointe i at Oscar keder sig lidt og jeg tænker at du kan gøre maden og det at spise lidt mere interessant ved at tilbyde ham mere og mere familiemad og også mad, som han selv kan sidde med i hånden.
Jeg synes du skal være tilbageholdende med yoghurt, da det er meget små mængder komælk han bør få, med den alder han har. Det er okay at han får lidt sødmælk, hvis det indgår i madlavningen, således at du kan give ham lidt af jeres sovs og hvis du laver f.eks. kartoffelmos med sødmælk, så kan I alle spise det samme.
Der vil naturligvis kunne være forskel på hvad jeg anbefaler i forhold til, hvad du får at vide, hvor du bor. Dette ud fra at jeg arbejder ud fra den danske sundhedsstyrelses anbefalinger. Jeg synes dog det vil være rigtig godt, hvis du begynder at tilbyde mere rigtig grød, f.eks. laver noget flerkornsgrød eller havregrød til ham.
Derudover så tænker jeg også at han skal tilbydes 4 måltider skemad dagligt og dette uafhængigt af hans flasker. Det er fint at han får flaske, og dermed bliver dækket ind med mælk, men det er vigtigt at han ikke får så meget mælk, at han ikke har lyst til at spise rigtig mad.
Sundhedsstyrelsen taler om et vindue, som man skal søge at udnytte:
"Tilvænning til skemad må ikke ske meget efter de 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at vænne barnet til at spise en varieret kost. Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders alderen, hvor barnet lettere accepterer en ny smag og konsistens, specielt tyggemad" (Citat, anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Det er altså især den alder Oscar har nu, hvor sundhedsstyrelsen taler om 'et kritisk vindue', som du skal søge at udnytte.
Jeg vil foreslå dig at følge en plan for dagen som ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 7.30-8: Havregrød, flerkornsgrød, øllebrød, hvad mulighed du nu har, hvor du bor, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle at gnave i, frugt i stykker, evt. lidt frugtmos, vand af kop
Tilbydes evt. lille flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med fisk, kød eller fjerkræ. Tilbyd ham ristede brødskorper og lignende han kan sidde med i hånden, så han på den måde stille og roligt vender sig til at skulle tygge lidt. Vand af kop.
Tilbydes evt. lille flaske inden middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 15.30-16: Grød af en eller anden slags, evt. med lidt frugtmos på, frisk frugt ved siden af. Må her igen gerne få lidt at sidde med i hånden, øve sig lidt på. Vand af kop.
Aften 17.30-18: Mere og mere familiemad, Grøntsagsmos af flere forskellige grøntsager, men også begynde med lidt ris, sovs, kød, fisk, brødstykker til hånden osv. Giv ham også kogte blomkåls- og broccolibuketter og lignende at sidde med. Vand af kop
Flaske med vælling og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Nogle børn har brug for en flaske vælling eller mme her, for at sove natten igennem. Andre kan godt springe over.
I skal generelt regne med at 4 flasker eller ca 750ml er nok til at dække hans mælkebehov, nogle drikker lidt mere, andre mindre. Derudover skal han så have 4 måltider skemad og mad i hånden, som mellemmåltider.
Det er udmærket at forsøge at holde lidt fast i tiderne i løbet af dagen og sørge for at I netop spiser sammen. Det skal være hyggeligt at spise, og det er dejligt netop at nyde de faste måltider sammen - morgenmad, frokost og aftensmad og disse måltider indtager vi jo normalt til nogenlunde faste tider:o)
Tandfrembrud kan godt påvirke lysten til at spise, men så vil netop lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden ofte være rigtig dejligt for ham.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske