Svar: En rigtig hystade
8. januar 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Ermelin
Det er rigtig svært, når de gerne vil selv, men endnu ikke magter det og det bedste I kan gøre er faktisk det I gør. Søge at finde balancen imellem leg, afledning og spisning - forsøge med en ske i den modsatte hånd, forsøge at lave mad som hun kan spise med fingrene osv. Men du har fuldstændig ret - det er svært, især når der også er en storebror der skal tages hensyn til...
Hun skal være omkring 16 måneder inden hun kan finde ud af at spise med en ske. Kaj Bojesen (ham med træ-aben) har lavet en børneske, hvor håndtaget er drejet rundt. Den er faktisk meget god og hjælper nogle gange barnet til bedre at kunne styre det selv, - den kan I forsøge jer med:o)
Derudover tænker jeg at hun vil kunne spise med en gaffel, så på den måde vil hun f.eks. kunne få lidt grøntsager - kartoffel moset med gaffel og lidt sovs og lignende om aftenen, så hun på den måde bliver lidt mere mæt, end hvis maden kun er i stykker. På en gaffel sidder maden mere fast.
Havregrøden kan måske suppleres med lidt havregrynsboller eller lignende og på den måde får I minimeret indtaget af skemad lidt i denne periode, indtil hun stille og roligt bliver bedre til at kunne klare det selv.
Så ud over ovenstående og alt det gode I allerede gør, så er det desværre nok et spørgsmål om at lade hende forsøge sig lidt, for øvelse gør mester og så væbne jer med tålmodighed.
Med hensyn til hendes vandindtag, så er det jo dejligt at hun drikker vand, det er både sundt og godt. Hun skal naturligvis ikke drikke så meget, at det tager pladsen og lysten væk fra den rigtige og nærende mad, men det er fint at hun drikker vand.
Det man er opmærksom på når børn drikker meget vand er om barnet kan have sukkersyge. Der er dog også mange andre symptomer som skal gøre sig gældende.
For det først er børn med uopdaget sukkersyge ofte meget trætte og virker generelt uoplagte. De har ikke rigtig energi til noget, sidder ligesom meget. Ud over at drikke meget, så tisser de også meget hyppigt. Det er altså ikke nødvendigvis fordi de har meget store diureser, det er også ofte fordi de skal tisse hele tiden - noget som naturligvis er svært at vurdere på et blebarn:o)
Derudover så har børnene ofte nedsat appetit og de taber sig også ofte i vægt. De er generelt meget modtagelige for infektioner og får f.eks. tit svamp både i munden og i numsen.
Hos børn opstår type 1 diabetes, som det hedder, ofte meget akut, det bliver altså pludselig rigtig dårlige. Nogle børn får også rigtig ondt i maven og kan få nærmest blindtarmslignende symptomer.
Det lyder umiddelbart som om at din lille pige bare er rigtig god til at drikke og derfor ikke som om at du skal være nervøs. Nu ved du dog, hvad du evt. skal holde øje med - jeg går ud fra at der er en grund til at du spørger til hendes væskeindtag...:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske