Brev:
En rigtig hystade
8. januar 2008
Alder:
12 mdr.
En rigtig hystade
Kære Helen
Nu er min dejlige datter så næsten 1 år (26. januar):o)
Hun er glad, god til at lege, kravler lynhurtigt, rejser sig ved alt og er så småt begyndt at gå rundt med diverse ting, der kan skubbes gennem stuen. Herligt!
Hun har altid formået at gøre opmærksom på sig selv. Har fra hun var helt lille altid skreget max, når hun havde brug for noget! Hun finder sig ikke altid i at måtte vente, men det har hun altså alligevel måtte gøre rigtig meget, for der er jo også storebror på knap 4 år.
Hun har et voldsomt temperament, og det har storebror også altid haft. Det kommer bare til udtryk på to forskellige måder. Jeg synes, det er så tydeligt, at hun er en pige - hun er en værre lille krukke og en frygtelig hystade! Og helt ufattelig charmerende!
Der er lidt "problemer" omkring maden. Hun VIL spise selv, hvilket hun i stor udstrækning får lov til. Men hun er altså stadig ikke god til at håndtere en ske, og hun får stort set intet mad, når hun selv forsøger sig med skeen. Derfor giver vi hende maden, men efter et par mundfulde starter hysteriet... Hun kaster sig bagover i sin stol, slår ud efter skeen og koppen og skriger helt vildt. Giver man hende så skeen, så griner hun - men får således ikke noget at spise.
Vi har prøvet at give hende en ske selv, mens man mader hende, men det virker ikke. Hun kan i mange tilfælde afledes til at spise, hvis hun får lov at lege med et stykke legetøj imens. Men det er jeg faktisk lidt imod, da storebror jo ikke får lov at sidde og lege, mens vi spiser - det har han lært for flere år siden.
Tanken er så, om hun så ikke er sulten - men det undrer mig, hvis hun ikke er. Hun spiser faktisk ikke så meget i løbet af en dag.
Morgen: En lille portion havregrød
Formiddag: Putteflaske 100 ml MME (er i DP, som synes, at hun skal sove tidligt, mens de andre spiser formiddagsmad...)
Frokost: Et stykke rugbrød (rundtenom) med leverpostej, smøreost og figen
Eftermiddag: Putteflaske 100 ml MME (sover, mens de andre spiser eftermiddagsmad...)
Sen eftermiddag: Frugt, riskiks, lidt yoghurt
Aften: Hvad vi andre får - hun virker ikke kræsen
Inden sovetid: Lidt yoghurt med havregryn
Vand til natten
Jeg er ikke bekymret for, om hun får nok mad. Hun mangler ingenting - er fin og "rund" som hun skal være :o)
Vi har altid valgt ikke at gøre noget nummer ud af madsituationerne, da ungerne jo udmærket ved, at der er de på hjemmebane. De styrer jo fuldstændig, om de vil spise eller ej.
Vi forsøger os, som jeg har beskrevet, med tricks, som kan aflede hende lidt og ellers vælger vi meget mad, som kan skæres i stykker, så hun selv kan spise med fingrene. Men havregrød, øllebrød, ris, suppe, chili con carne, lasagne mm. er lidt svært at spise med fingrene.
Har du nogle gode ideer? Eller skal vi væbne os med tålmodighed og lade hende styre slagets gang?
Og så lige et lille curiosum... Hun drikker helt ufatteligt meget vand! Hun virker simpelthen så tørstig. Drikker flere glas vand i løbet af en dag og sluger uden vanskeligheder 100-150 ml vand til natten. Helt vildt!
På forhånd tak for hjælpen!
Ermelin