Svar: Mælk og rugbrød - 9 mdr.
8. januar 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Elisabeth
Vi er meget til rugbrød i Danmark, men tager man syd på, så er rugbrød ikke noget man bruger:o) Når du vælger brød til din datter så er det rigtig vigtigt at du vælger brød som er lidt groft i det, men uden hele kerner.
Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallens kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Du kan bage nogle boller eller du kan købe brød med et højt fiberindhold - uden at der er tale om rugbrød og så forsøge om hun hellere vil have dette. Stille og roligt kan du så få introduceret lidt rugbrød for hende.
Gode boller til børn kan være havregrynsboller eller grahamsboller. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bageris. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
------------------------------
På bollerne kan du komme lidt smør, lidt marmelade, men også meget gerne lidt frugtmos eller lidt grøntsagsmos. Du kan f.eks. lave en avokadomos eller en ærtemos... Tit kan børn godt lidt mad der smager af noget og du kan krydre grøntsagsmosen med f.eks. lidt timian eller oregano. Nogle børn kan faktisk også godt lide smagen af pesto...
Med hensyn til komælk, så må din datter godt få lidt mere komælk nu når hun er 9 måneder gammel. Det er dog stadig vigtigt at hun får enten modermælk eller modermælkserstatning også indtil hun er 12 måneder gammel. Hvis du således ikke ammer mere, så er det vigtigt at hun får modermælkserstatning og hun skal have min 400ml i døgnet for at få sit jernbehov dækket - dette plejer at svare til ca 2 flasker dagligt.
Hendes mælkebehov derudover bliver dækket af en portion tykmælk, neutral sødmælksyoghurt, A38 med lidt frugtmos eller lignende og den mælk som indgår naturligt i madlavningen, i form af ost og hvad du ellers giver hende. Hun behøver således ikke drikke komælk af kop, hvis hun ikke kan lide det - det er langt vigtigere at hun fortsat får sin erstatning.
Fra et års alderen kan du begynde at tilbyde hende lidt letmælk af en kop, ofte kan børn faktisk bedre lide dette og vi må jo håbe at det gælder for jer:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Evt flaske, det afhænger af om hun får 2 flasker om aftenen og om hun ialt når op på de 400ml
Morgen 7.30-8: Havregrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frugtmos eller frisk frugt, ost i stænger. Vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12-12.30: Brødshapsere med forskelligt smørbart pålæg - evt. også grøntsagsmos på. Ved siden af dog også fortsat grøntsagsmos med kød eller fisk og begynd derudover med lidt rester fra aftensmaden, det kan være små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer, lidt ris med lidt sovs osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur 13.30-14
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, frugtmos, bær, evt. lidt grød en gang imellem, men ellers så igen også ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan og anden frugt. Vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød og fisk og mere af jeres mad. Hun må få det hele, pasta med kødsovs, kartoffelmos med millionbøf, boller i karry, frikadeller og flødekartofler, laks og spinat. Alt hendes mad skal tage udgangspunkt i jeres mad, præcis som du beskriver. Evt. lidt frugt til dessert, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca kl 20
Sen aften 23-24: Evt. Flaske, det afhænger igen af om hun får 400ml og har fået flaske om morgenen.
Du skriver at hun får drys på sin havregrød og spørger hvor længe du skal blive ved med det. Jeg er desværre ikke klar over hvad det er for noget drys du giver hende på...
Hvis det er jerntilskud i pulverform du mener, så vil det for det første være bedre at du giver hende dette på frugtmos, da det fremmer optagelsen.
Hvis du mener modermælkserstatningspulver, så afhænger det helt af, om hun i øvrigt får de 400ml mme dagligt som hun har behov for med den alder hun har. Hvis hun gør dette, så må du gerne lave havregrøden med sødmælk. Modermælkerstatningspulver skal dog ikke bare drysses på, men skal opløses i grøden eller du kan bruge drikkeklar erstatning.
Hvis du drysser hendes grød med sukker - så er det ikke noget du skal gøre!
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre og giver lidt klarhed. Håber at du hermed har fået lidt idéer og inspiration.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske