Svar: Blande forskellige modermælkserstatninger
8. januar 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Michelle
Jeg synes det lyder som en god beslutning du har taget. Amning er godt og vigtigt, men det betyder ikke at det skal være amning for enhver pris. Det er utrolig hårdt, når ens barn afviser brystet igen og igen, og jeg kan godt forstå at du derfor har valgt at supplere din amning med flaske. Jeg ved også fra dit tidligere brev, at amningen fra begyndelsen har været svær og at du allerede har gjort en stor indsats for at få det til at lykkes og nogle gange skal det bare ikke være sådan.
Samtidig vil jeg dog også sige til dig at hvis du ønsker hjælp til hvordan du kan optrappe din amning eller få din datter til at spise mere hos dig, så vil jeg naturligvis gerne rådgive dig omkring dette. Men hvis du synes det er rart for jer alle, at du kan give flaske en gang imellem og hvis du tænker, at du på sigt gerne vil have den mulighed - for flasken har mange fordele, så bakker jeg dig fuldstændig op i din beslutning.
Børn i Danmark stortrives på modermælkserstatning. Vi har ingen problemer med rent drikkevand eller andet og vores kontroller af og krav til modermælkserstatning er meget høje.
Nan produceres af Nestle og Allomin produceres af Beauvais, det er to rigtigt gode produkter, men da de er produceret af forskellige firmaer, så er de naturligt også forskellige - både i sammensætning og smag. Normalt vil jeg anbefale at man søger at holde sig til nogenlunde en slags erstatning for at barnet ikke skal forholde sig til for meget forskelligt, men nogle gange så fungerer det faktisk fint at blande lidt og der er ikke faste regler for dette. Man kan tale både for og imod og jeg synes du skal forsøge dig frem og se hvad tiden bringer.
Så længe din datter bliver mæt på nan som hun får nu og trives med dette, så synes jeg ikke hun skal skifte. Hvis du finder ud af at Allomin måske passer bedre til hende, så kan du skifte, men gør det så ved at skifte en flaske af gangen, så hun stille og roligt vender sig til at få noget nyt. Nogle forældre synes at allomin-produkterne er gode - netop fordi man så kan give blå allomin (almindelig), grøn allomin (syrnet mod hård mave) og gul allomin (med rismel og måske mere mættende). Andre forældre er gladere for Nan som indeholder bla. flerumættede langkædede fedtsyrer (ligesom modermælk) og som har en Nan H.A. hvor proteinerne er spaltet på en anden måde. Det kan have betydning i forhold til optagelse og evt. allergi...
Det er altså lidt en smagssag om man er til det ene eller det andet og nogle gange må man prøve sig lidt frem, for at finde ud af hvad der passer til ens barn.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske