Svar: Vil ikke spise fast føde - 9 mdr.
3. januar 2008
Alder:
9 mdr.
Kære trætte og frustrerede forældre
Selvom du har skruet amningerne gevaldigt ned, så ammes din datter fortsat meget i forhold til sin alder og jeg tror simpelthen ikke at hun så er sulten nok til at spise rigtig mad. Det er derfor meget vigtigt at du virkelig forsøger at få fjernet amningerne i løbet af dagen og væk med amningen om aftenen.
I forhold til hendes alder, så vil 2 amninger faktisk være nok til at dække hendes mælkebehov - de kan ligge morgen og aften. Om eftermiddagen kan hun tilbydes en portion tykmælk eller lignende og derudover vil der indgå mælk i hendes indtag af forskellig mad og på den måde er hun dækket ind. Det betyder naturligvis ikke at du ikke skal amme hende mere, for det må du meget gerne og det vil være rigtig godt, hvis du kunne bibeholde amningen frem til 12 måneders alderen eller evt. længere. Men jeg tror som sagt at din mælk mætter hende rigtig meget og at det er nødvendigt at du får skruet endnu mere ned.
Det er helt naturligt at du lægger hende til brystet ud fra devisen om at "noget skal hun jo have", men på sigt danner det altså en dum cirkel for jer alle og det er vigtigt at hun med den alder hun har nu, tilbydes mere rigtig mad. Det er sandsynligvis også fordi hun er sulten at hun vågner så mange gange i løbet af natten - selvom hendes alder naturligvis også spiller ind.
Du fortæller at hun godt kan lide risgrød og derfor synes jeg at I skal give hende dette til morgenmad. På sigt er det for intetsigende en grød, men det er vigtigt at hun starter dagen med en portion grød og det er vigtigt at hun vender sig til at have noget mad i maven. Det er vigtigt for at hun begynder at finde ud af hvad det egentlig vil sige at være mæt og være sulten. Jeg vil i den forbindelse anbefale at I forsøger at undvære amningen om natten - hvis hun vågner og er tørstig så kan du eller far give hende vand. Men det er vigtigt at hun starter dagen med at spise grød og så kan hun evt. tilbydes sin morgenamning bagefter. Det bliver så snarere en formiddagsamning - et vil sandsynligvis også være godt for at fjerne trykket fra dine brystet og så vil det samtidig sikre hende væske, indtil hun bliver i stand til at drikke mere af en kop.
Derudover tænker jeg at I skal give hende flere små måltider og meget mere familiemad. Hun skal spise det I andre spiser og det betyder at hun skal have ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slagt, grøntsager og hvis I får noget som hun ikke kan spise, så må I give hende et glas industrielt mad. Det er dog bedst, hvis I kan begynde at give hende jeres mad. Hvis hun ikke kan kapere konsistensen så må I blende det eller mose det godt, men maden skal hun have. Det er også vigtigt at hun får mad som smager af noget, mad som smagsmæssigt udfordrer hende - grød og frugtmos er for kedeligt, det er ikke interessant nok at spise. Hun skal have grøntsagsmos, hun skal have rodfrugtsmos, hun skal have pasta med kødsovs og kartofler med brun sovs, ris med bearnaise, sursødsovs eller karry...
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 7: Risgrød i en periode, ellers forsøge overgå til flerkornsgrød med frugtmos eller havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt, ost i stykker, evt. lidt frugtmos (jernpulver på - forklaring følger), vand af kop.
Du kan en overgang amme hende her og så putte hende til formiddagslur ca 9.30-10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, giv hende mos fra glas eller rester fra aftensmaden. Tænk i mad som smager, giv hende indmaden af en frikadelle, giv hende godt kogte pastaskruer ved siden af mosen og giv hende også små rugbrødshapsere. Hun skal altså have mest mos og så små stykker mad ved siden af. Når hun begynder at kunne tygge, så giv hende små kogte stykker grøntsager, det kan være kogte ærter, majs, gulerod. Du kan købe en pose frosne grøntsager, så er det let at tage en skefuld op og koge dem evt. i mikroovn. På den måde får hun også øvet sit pincetgreb. Tilbydes vand af kop
Puttes til middagslur mellem 13-14
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk eller lignende med frugtmos (evt sveskemos til at holde maven igang), bær, evt. lidt rugbrødsdrys på. ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er jeres mad. I skal som udgangspunkt ikke lave specielretter til hende. Hun skal have det som I spiser, men naturligvis moset så konsistensen passer til hende. Hun må få stort set alt, ris, pasta, kød, fisk, sovs af alle slags (lavet med sødmælk eller fløde), hjemmelavet mad er det bedste, men får I noget som hun ikke kan spise (f.eks. sushi) så er det fint at give hende et glas industrielt mad - svarende til hendes alder. Ved siden af den mosede mad skal hun så også have mad i stykker, det kan være kogte grøntsager, kogte pastaskruer, små stykker af indmaden af en frikadelle, kartoffelbåde osv. Vand af kop
Hvis I vil være sikre på at hun ikke går sulten i seng, så kan I efterfølgende tilbyde hende en portion frugtgrød med sødmælk til dessert. Det vil også være godt til at holde hendes mave igang.
Puttes til natten ca kl. 20 med amning
Sen aften 23-24: Behøver faktisk ikke denne amning, men det vil være okay, hvis det så gør at I bedre kan holde hende fra amningen indtil næste morgen tidlig, hvor hun så skal starte dagen med grød.
I forhold til jern, så vil jeg anbefale jer at købe Babyfer på apoteket, som er et smagsneutralt pulver der drysses på en lille portion frugtmos. Det lyder som om at hun er glad for frugtmosen og derfor vil det være fint med jern sammen med det. Samtidig fremmer frugten optagelsen af jernet, hvor mælk hæmmer optagelsen. I kan give hende jern og frugtmos om formiddagen se dagsplanen.
Du skriver at du har forsøgt ikke at amme efter hvert måltid og at du er bange for at hun vender sig til ikke at spise særlig meget. Du skriver også at du er bange for at hendes mave går i stå på grund af for ensformig kost og det er altsammen nogle rigtigt fine overvejelser, som også er helt relevante.
Jeg tænker at det som sagt er fint med risgrøden som morgenmad, da det er den grød hun bedst kan lide, stille og roligt kan hun så lære at spise noget andet. Jeg tænker også at ting tager tid, der er således nødt til at gå flere dage inden du begynder at kunne se en ændring i at skrue mælkeindtaget ned og indtaget af rigtig mad op. Hun skal netop som du skriver jo lære betydningen af at være mæt og være sulten og jeg tror faktisk ikke at hun rigtigt kender denne fornemmelse. Og så er det rigtig vigtigt at hun får jeres mad, meget mere udfordring smagsmæssigt og ikke specielle hensyn. Det er også enormt frustrerende at stå og lave mad til hende, som så ikke bliver spist - så hun skal have det I spiser. Et par skefulde af jeres mad er bedre end risgrød...:o)
Jeg ved godt at det kan lyde helt uoverskueligt, men jeg håber at I her med kan se hvordan I hjælper jeres datter videre på vej. Det er lidt hårdt, men det er som sagt vigtigt at hun kommer videre med en rigtige mad og I er nødt til at gøre hvad I kan for at hjælpe hende til det. Hun er så gammel nu, at hun bliver mere og mere bevidst om brystet og hun vælger naturligvis det som er lettest for hende - det kræver jo ikke så meget at spise mælk hos mor, det er trygt, dejligt og nærværende, men det er bare ikke nok mere...:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske