Svar: Sover dårligere og dårligere
3. januar 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Min umiddelbare tanke, når jeg læser dit brev omkring din dreng er, at han i øjeblikket har ekstra meget behov for tryghed og nærhed, at han drømmer lidt mere end tidligere og også har en større motorisk uro og derfor ligger mere uroligt. Dette er helt normalt for hans alder, som du jo også så fint beskriver.
Det er rigtig godt at du ikke længere ammer om natten og at du og far kan putte jeres dreng, når han atter vågner. Det er også helt okay at han falder til ro med flaske om aftenen og at han efterfølgende puttes. Det hele tager jo normalt mindre end et kvarter og det lyder stille og roligt og hensigtsmæssigt. Der er ikke nogen grund til at gå fra ham, hvis han så bliver ulykkelig og ked af det og slet ikke nu, hvor han skal til at starte institution.
Jeg kan godt forstå at det er hårdt at han sen aften begynder at vågne hver anden time og har brug for meget fysisk nærhed for at falde til ro igen. Jeg tænker dog at det skyldes hans alder og den udvikling han gennemgår og at det således er en fase I skal igennem. Samtidig tænker jeg også at det vil være problematisk at forsøge at ændre noget nu, når han i den kommende uge skal starte i institution. Det kan næsten ikke undgås at han vil ændre søvnvaner her, så må vi bare håbe at det er til det bedre... :o)
Du fortæller at han kun sover en gang dagligt, hvilket umiddelbart ikke lyder af så meget, når man kun er 8 måneder gammel. De fleste børn kan først nøjes med en lur i løbet af dagen, når de er mellem 12-18 måneder... Igen hvis denne rytme passer ham og han trives med det, så må det være sådan. Jeg tænker dog at dette naturligt godt kan ændre sig netop fordi han begynder pasning ude, han får mange flere indtryk, mere at skulle forholde sig til. Derfor bliver han også mere træt og derfor vil det være naturligt, hvis han igen begynder at sove to gange om dagen.
Det kan også være at han ikke gør, men tilgengæld vil han så være så træt om aftenen at det naturligt vil ændre på hans søvn. Uanset hvad der sker og hvordan han reagerer på at skulle passes ude, så vil det altså påvirke rytmen og dermed også søvnen.
Jeg tænker derfor at I skal se tiden lidt an, se hvad der sker og hvordan han reagerer på det hele, når han begynder pasning. Jeg synes du skal gøre hvad du kan for at gøre ham tryg ved at sove, at det skal forbindes med noget rart og foregå roligt, og så se hvad tiden bringer.
Fortsat held og lykke også med indkøringen i vuggestue:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske