Brev:
Sover dårligere og dårligere
3. januar 2008
Alder:
8 mdr.
Sover dårligere og dårligere
Hej Helen!
Ja, så skriver jeg igen, da min dreng på snart 9 måneder sover dårligere og dårligere om natten. Af andre svar kan jeg se, at det er meget almindeligt, men jeg kan ikke finde ud af, om der er noget jeg kan gøre, eller om jeg bare skal vente og se om det går over.
Jeg holdt op med at amme ham om natten, da han var omkring 7 måneder. Det tog ca. 3 uger med lidt frem og tilbage. Han har sovet på eget værelse siden han var 6 måneder, men jeg har ofte sovet med ham fra kl. 3 om natten, da jeg ofte faldt i søvn ved siden af ham, når han blev ammet. Men det har jeg heller ikke gjort i 1½ måned nu...
Han er altid faldet i søvn i arm om aften med bryst og nu flaske, men jeg har altid kunne lægge ham ned lige efter, og ofte har han været vågen nok til at kigge rundt, når han blev lagt. Sådan bliver han stadigvæk lagt, og det tager ca. 10 minutter inklusiv at få flaske, så det er ikke noget problem.
Men fra kl. 11 vågner han ca. hver anden time. sjældent kan man lægge ham på siden og give ham en sut, men oftest ligger han og spræller og falder ikke til ro, før man tager ham op, hvorefter han så har brug for at ligge 10 minutter i arm for at falde i søvn igen.
Om dagen er jeg gået i gang med at forsøge mig med at få ham til at sove ved se til-metoden i stedet for at sidde med ham i arm, men det ender med at han græder meget, og jeg må så tage ham op alligevel. Har det så nogen virkning? Og skal jeg forsøge at gøre det samme om aftenen, og hvor længe skal man blive ved? Oftest ender det med at han kommer ind i vores seng ved 4-5 tiden, hvor han så bliver ammet, og så sover han til 6-7, men han nu ikke særlig rolig, selv om han ligger med mig.
Eller skal jeg bare have tålmodighed og tage ham op i arm om natten, når sut og sutteklud ikke virker? Der er ingen forskel om det er far eller jeg, der putter og trøster om natten. Jeg syntes også han er begyndt at sove uroligt om dagen, undtagen i barnevognen, hvor han sover 1 lur om dagen. Der sover han faktisk også helt roligt, de gange han har stået i den om aftenen, hvis vi har været ude.
Han spiser fint, bliver ammet eftermiddag og tidlig aften, og får en flaske om aftenen ved 7-tiden, hvor han bliver puttet.
Jeg er ved at være ret mør, også selv om far nu er 100% på banen, nu er vi begge bare møre .-) Han skal starte i institution om en uge, så jeg kan overhovedet ikke finde ud af, om jeg bare skal blive ved med at gøre som hidtil, eller om jeg skal lære ham at falde 100% i søvn selv og så håbe på, han også vil gøre det om natten?