Svar: Lidt mere om skemad
3. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Rie
Aldersmæssigt skal Sebastian i gang med skemaden, og han har behov for andre næringsstoffer end der er i mælk og vælling. Men når det er sagt, så er han jo også en dreng, der har været udsat for lidt af hvert og et eller andet sted, så fortjener han vel også at få lidt ro, få en pause. Han har jo været meget syg, har fået rigtig meget medicin osv. og jo bestemt ikke noget der har været særligt befordrende for at få ham til at synes om mad og om det at spise.
Så hvad gør en klog.. tja.. Der er jo de børn som mere eller mindre springer skemaden over og som først begynder at spise, når de kan spise rigtig mad. De fleste børn vil omkring 8 måneders alderen kunne tygge og vil her kunne få lidt brødhapsere, godt kogte pastaskruer, indmaden af en frikadelle (kød eller fisk) og jeg tænker at det er den vej I skal gå. simpelthen tro på at han må begynde at spise, når han kan få mere mad i stykker, mere familiemad.
Dermed ikke sagt at I ikke skal give ham noget nu. Det er faktisk rigtig vigtigt at han får noget nu. Sundhedsstyrelsen taler om at der er et vindue, som man skal søge at udnytte:
"Tilvænning til skemad bør ikke ske meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at vænne barnet til at spise en varieret kost. Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders alderen, hvor barnet lettere accepterer ny smag og konsistens, specielt tyggemad." Citat "Anbefalinger for spædbarnets ernæring - vejledning til sundhedspersonale" Sundhedsstyrelsen, 2005.
Det er derfor rigtig vigtigt at I fortsat forsøger at give jeres dreng smagsvariation. Giv ham brødskorper, ristede rugbrødsbjælker, agurkestave, kogte blomkåls og broccolibuketter, kartoffelbåde, frugt af forskellige slags at sidde med selv. Giv ham smag og kraft, når I laver pasta med kødsovs så giv ham det, mos det/blend det godt, så er der ikke er klumper hvis han så vil have det, for i øjeblikket kan han tilsyneladende ikke kapere noget der er for groft moset, men så han får smagen og giv ham så noget i stykker ved siden af som han kan sidde med.
Prøv også at købe mad på glas, som passer til hans alder. Prøv at give ham mad med en gaffel, måske han hellere vil dette end skeen, som han lige nu forbinder med noget han ikke vil. Prøv at mose en kartoffel godt med lidt sovs og lad ham se hvad du gør og lad ham smage med gaflen. Giv ham sur-søde ting, rodfrugter, sovs, krydderi - smag og kraft af forskellig slags og forsøg som udgangspunkt at give ham den mad som I andre spiser. Det kan han ligeså godt lære med det samme og det er alt for frustrerende at lave specielle retter til ham, som han ikke spiser.
Du skal naturligvis sikre dig at han ikke drikker så meget mælk, at han simpelthen ikke har plads i maven og lyst til skemad, men ud fra dig brev idag, så lyder det jo ikke sådan. Du skriver jo at I har forsøgt på mange tidspunkter, - mæt, lidt eller meget sulten.
Der er ikke andet for en at blive ved, men samtidig må du så også sige til dig selv at Sebastian skal have lidt mere tid. Og det er helt okay vi kan jo ikke være lige hurtige til det hele allesammen.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god weekend og godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske