Svar: Venstre og højre hjernehalvdel - skrøne eller ej?
3. januar 2008
Alder:
8 mdr.
Kære lille familie
Det er ikke en skrøne. Det er faktisk sådan (det har jeg i hvert fald lært) at netop det at kunne krydskoordinere arme og ben er vigtigt for at de to hjernehalvdele kan arbejde sammen. Det er derfor meget vigtigt for at barnet kan lære f.eks. at læse, regne, skrive osv. Det handler f.eks. om at kunne se forskel på om der står p eller q, b eller d, 69 eller 96...
Det betyder ikke at hvis barnet ikke kravler, så er den helt gal, mange børn springer faktisk kravlestadiet over eller lærer sig at komme frem på anden vis, men hvis det sker, så vil det være vigtigt at barnet så lærer at krydskoordinere sine bevægelser senere hen, at barnet lærer at kravle, men også hoppe sprældemandhop, gadedrengehop osv. som også er gode krydskoordineringsøvelser.
I nogle kommuner har man kørt projekt omkring dette og har, når børnene startede i skole haft en gymnastikdag, hvor en fysioterapeut har set på børnene og så dannet et hold med de børn, som havde svært ved at krydskoordinere. Givet dem øvelser hvor de skulle lære dette og det lige netop for at give dem den bedste skolestart og bedste udgangspunkt for indlæring.. hvad resultatet har været ved jeg dog ikke:o)
Så der er altså noget om det. Hvem af jer fik ret?
Fortsat held og lykke med lille Vigga, som lyder til at være rigtig godt på vej, en sund og rigtig dejlig lille pige:o) God weekend og godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske