Brev:
Venstre og højre hjernehalvdel - skrøne eller ej?
3. januar 2008
Alder:
8 mdr.
Venstre og højre hjernehalvdel - skrøne eller ej?
Kære Helen.
Det er længe siden sidst, og Vigga er nu 8 måneder gammel og en fantastisk glad lille pige. Der skal ingen ting til før hun smiler og griner og elsker at spille klovn!
Hun spiser godt, dog mere glad for grød end for grønsagsmos, men er til gengæld helt vild med vores aftensmad og for at sidde med ting selv og forsøge sig.
Søvnen og barnevognen er heller ikke noget issue længere, da hun formår selv at falde i søvn i barnevogn og i egen seng om aftenen! Hurra for det! Så vi er to glade forældre med overskud!
Nu til et kort lille spørgsmål. Vigga har længe været oppe på alle fire og sveje frem og tilbage. Hun kan 'skovle' sig frem over gulvet rigtig hurtigt og hun er glad for selv at være blevet lidt mobil. Hun kan også rejse sig op af alting og står fint på benene.
Vi har egentlig intet hastværk og synes hun udvikler sig fint og alderssvarende - er endda lidt hurtigere end de andre børn på hendes alder vi kender - og skulle hun gå fra møven sig frem til at gå med armene, uden at mestre den almindelige kravlen, så fred være med det, mener vi!
Men vi har diskuteret en ting, som vi ikke kan finde ud af om er en skrøne eller videnskabelig sandhed; hvis et barn ikke lærer at kravle, dvs. koordineringen af kryds mellem benene, så får de indlæringsvanskeligheder senere i livet, fordi koblingen mellem højre og venstre hjernehalvdel ikke er blevet tilstrækkelig øvet i barndommen?
Mange hilsner og tak for alle de hidtidige svar du har givet vores familie. De har hjulpet utrolig meget i de hårde perioder!