Svar: Skemad og tidlig aftensmad
3. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Jannie
Jeg synes det lyder som om at det går rigtig fint med den skemad og lillepigen er jo stadig kun ½ år, så det du fortæller lyder rigtig fint og helt alderssvarende. Du gør dig nogle meget fine overvejelser og du skal endelig bare blive ved som du er begyndt.
Det vigtigste lige nu er at Mia spiser og forbinder det at spise med noget rart. Det er super godt at den mad hun får virker på hendes mave og det er helt okay at du blander den industrielle mad med lidt hjemmelavet og på den måde giver hende begge dele.
Du har ganske givet ret i at grøntsagsmosen ikke dur om aftenen lige nu, fordi hun simpelthen er for træt og derfor er det rigtig fint at du forsøger med dette om eftermiddagen og om aftenen i stedet holder dig til risgrød med frugt, som du ved hun gerne vil have. Det er på samme måde rigtig fint at du fortsat forsøger med rigtig grøntsagsmos og du skal være opmærksom på at nu, hvor hun er blevet 6 måneder, så må hun gerne få lidt af jeres mad, lidt som smager af noget. Det vil således være helt okay at du kommer lidt sovs på hendes grøntsager, det kan mange børn godt lide. Det kan være lidt tomatsovs, flødesovs, bearnaise, brun sovs, det kan også bare være lidt smørsovs - det betyder ikke så meget, men smagen vil hun måske synes om og bare det er lavet med sødmælk eller lidt fløde så er det okay.
De fleste børn er omkring 7 måneder før de behøver det 4 skemåltid og her vil man som regel give 2 måltider grød og 2 måltider grøntsagsmos, så det på den måde er fordelt ligeligt. Du må igen gerne give hende de industrielle produkter, hvis hun så spiser og er glad og hvis du fortsat forsøger at mixe med din egen mad, så hun stille og roligt lærer at spise familiemad og I så kan spise det samme. Det gør ikke noget at hun i en perode får lidt tidlig aftensmad, det er helt okay, stille og roligt vil dette måltid nok være hendes 3 skemåltid og det fjerde vil så blive aftensmaden. Det vil være meget alderssvarende passende at du netop omkring 7 måneders alderen, hvor hun begynder at skulle have 4 måltider, giver hende grød omkring kl. 15.30-16 og så aftensmad omkring kl. 18.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat, godt nytår og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske