Brev:
Skemad og tidlig aftensmad
3. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Skemad og tidlig aftensmad
Hej Helen!
Jeg har egentlig bare lige et par spørgsmål.
Vi er nu begyndt på Mias 3. skemåltid. Hun bliver ammet tidlig morgen ca. 6.30-7, kl. 8-8.30 får hun majsgrød med lidt frugtmos. Hun spiser lidt, mellem 1/4 og 1/2 dl - hun er ikke så sulten om morgenen, fordi jeg har masser af mælk til hende. På sigt skal hun naturligvis have en grovere grødtype, men da hun ikke spiser ret meget, har jeg ikke ændret på det.
Hun har stadig problemer med at kapere grøntsagsmosen, og kartoffelmos går slet ikke. Men som jeg før har fortalt, kunne grøntsagsmosen lige gå sammen med risgrød - hvis jeg giver det til middag vel at mærke, om aftenen gider hun det ikke (Det kommer jeg tilbage til). Nu er det dog lykkes mig, at hun til middag får ca. 1/2 dl. af Beauvais' ris med grøntsagsblanding og så en grøntsagsmos af en hel gulerod sammen med. Det går rigtig fint, og hun tager pænt imod, indtil hun selv siger stop. Jeg ammer hende bagefter, og hun tager godt imod.
Det, der er vigtigt for mig at vide, er om, denne blanding kan gå for at være hendes grøntsagsmos måltid? Og når hun skal have 4 måltider, kan jeg så give hende dette 2 gange dagligt? Jeg tænker, at jeg gerne vil give det indtil hun tager imod grøntsagsmosen alene - det prøver vi af en gang imellem, men så har vi balladen....
Jeg vil lige nævne, at der er kommet rigtig godt gang i hendes mave. Efter vi er begyndt på 3. måltid, har hun igen daglig afføring, det er meget mørkt, men på ingen måde hårdt.
Allerede sidst eftermiddagen efter lur og en amning mere, er hun sindssygt sulten. (Jeg tror, at det er derfor, at hun afviser grøntsagsmosen om aftenen - simpelthen fordi hendes mave skriger af sult???) Det resulterer i, at hun tit allerede får aftensmad kl. 16.30-17. Til aften får hun risgrød med frugtmos, hun elsker det (og derfor får hun det stadig lidt endnu) og spiser gerne 1-1 1/2 dl. Jeg ammer inden, hun kommer i seng mellem 19 og 19.30 og ind imellem også kl. 22-22.30. (Men hun kan godt sove fra 19.30-6.30)
Jeg har tænkt på, om det ville være en fordel at give hende lidt frugtmos omkring kl. 15, eller om det slet ikke betyder noget, at det er tidlig aftensmad? Eller om det måske ville være en ide at flytte morgenmåltidet til eftermiddag?
Nu blev det alligevel lidt langt, jeg håber du bærer over med mig :-)
Med venlig hilsen
Jannie