Svar: Nu gik det ellers lige så godt...!
3. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Sebastians mor
Det lyder som en god idé at starte op med skemaden igen, selvom Sebastian har haft maveproblemer, så lyder han nu til at have det godt igen og virker, som du skriver helt upåvirket. Jeg synes du skal give ham to gange dagligt, starte med risgrød, som er mildt og let fordøjeligt og om aftenen det samme, dog forsøge at komme lidt grøntsagsmos på og stille og roligt overgå til ren grøntsagsmos og så er I atter igang.
Det vil også være rigtig godt, hvis du så samtidig med dette kunne forsøge at komme ind i en rytme, hvor Sebastian sover en formiddagslur og så en længere lur over middag. Det gør ikke noget at formiddagsluren kun varer 45 minutter - det lyder helt alderssvarende, men til gengæld må luren over middag så gerne var et par timer. 5 timer er dog nok lige i overkanten, men mon ikke at du, hvis du får ham puttet lidt tidligere, kan få ham ind i en rytme, som også passer med en nogenlunde sengetid og dermed også mere søvn om natten til jer alle:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme
Formiddag 9.30-10: Flaske med mme og puttes til formiddagslur, sover måske kun 45 minutter eller en lille time og det er helt okay, så skal du bare forsøge at få ham til at sove længere til sin middagslur
Frokost 11.30-12: Grød af rismel, majsmel eller hirsemel. I starten kan du forsøge med ren risgrød og så stille og roligt komme lidt forskellig frugtmos på, så du lige sikrer dig at hans mave kan klare det, nu hvor han har været syg. Vand af kop.
Tilbydes flaske med mme og puttes til middagslur ca 13-13.30 og må her gerne sove et par timer eller 2½. Gå en tur med ham i barnevognen, så du på den måde sikrer dig at han får sovet.
Eftermiddag 16.30-17: Flaske med mme
Aften 18: Start med lidt risgrød og forsøg at bruge lidt grøntsagsmos som topping, stille og roligt overgå til ren grøntsagsmos, når I fornemmer at det går godt med maven. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske mme ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske med mme og kan herefter måske begynde at undvære mad midt nat og sove til næste morgen tidlig.
Du kan godt overveje om du vil skifte til blå allomin i stedet for den grønne, den syrnede allomin kan måske godt være lidt hård for hans mave, nu hvor han har afføring så hyppigt. Nogle har også glæde af at mixe de to erstatninger således at man endten giver ½ af hver eller udskifter en enkelt eller to flasker dagligt - du må forsøge dig frem og se hvad der virker bedst på hans mave.
Det vil også være udmærket at I forsøger at flytte Sebastian ind på eget værelse, prøv dog lige at se om planen for dagen ændrer lidt i første omgang og så I ikke tager det hele på en gang. Giv det tid og ha lidt tålmodighed. Når Sebastian er omkring 6 måneder og hvis I føler at I alle vil have det bedst med at han sover for sig selv, så prøv at flytte ham:o)
Med hensyn til at han ikke triller så meget rundt lige nu, så hænger det nok sammen med at han bruger sin energi på noget andet. Måske er han begyndt at pludre mere, tale i mere varieret lydstyrke, opleve mere af verden, bruge sine hænder, få øje på sine fødder osv. Det kan også være at han ikke rigtig har haft energien til det fordi han har været syg... Det lyder i hvert fald ikke bekymrende lige nu:o)
Fortsat held og lykke med ham, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske