Brev:
Nu gik det ellers lige så godt...!
3. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Nu gik det ellers lige så godt...!
Kære Helen.
Efter dit sidste svar gik vi stille og roligt i gang med at give Sebastian grød til frokost. Vi startede med Nestle´s risgrød - med og uden banan. Det var en stor succes, og Sebastian var hurtigt oppe på at spise 1 dl. Vi forsøgte også med vælling (hirse) til natten, men det var han ikke meget for, så det blev hurtigt stoppet.
Desværre fik Sebastian en maveinfektion (vil jeg tro) i juledagene, og vi stoppede derfor med grøden og holdt os til MME + supplerende vand.
Maveinfektionen medførte, at Sebastian fik tynd og meget ildelugtende afføring mange gange i døgnet, ingen feber eller opkastninger og helt normal adfærd. For en sikkerheds skyld talte vi med vagtlægen, der ikke mente, der var grund til bekymring.
Sebastian har nu afføring ca. 3 - 4 gange i døgnet, virker fortsat helt upåvirket.
I forbindelse med maveondet, er der desværre sket en ændring af Sebastians soverytme (igen!). Han sover nu ganske kort både til formiddag og middag; vågner efter ca. 45 min. og kan nogle gang "lokkes" til at sove videre i ca. 45 min. mere, andre gange kommer han op igen.
Sebastian virker ikke træt, selv om han kun har sovet så lidt.
Til gengæld bliver eftermiddags/aftenluren ekstremt lang - her sover han fra kl. 17/18 og ca. 5 timer, vågner op ved 23/24 tiden, er vågen i 1-1½ time, hvorefter han lægges til at sove igen. Han sover godt indtil ved ca 3-tiden, hvorefter søvnen bliver urolig - skal have sutten/trøst ca. hver ½ time. Sebastian får flaske ved 5-tiden og sover så til kl. ca. 7.
Mine spørgsmål er flg.:
Kan vi igen starte op med grøden, og lige så stille også forsøge med grøntsagsmos til aftensmad, eller skal vi vente, til maven er helt i orden igen - eller måske er det bare sådan, at Sebastian nu har afføring de 3-4 gange i døgnet?
Han får grøn allomin, da han tidligere har haft tendens til hård mave, skal vi forsøge at skifte til Blå Allomin igen, eller evt. noget andet MME?
Er der noget, vi kan gøre, for at Sebastians soverytme igen bliver bedre? Eller tror du, det vil komme af sig selv, når vi igen starter op med den faste føde?
Hvad gør vi med den urolige søvn? Sebastian bliver fortsat svøbt, hver gang han skal sove, ellers falder han slet ikke til ro. Han sover fortsat i sin lift i vores soveværelse, men vi overvejer, om det er ved at være tid til at rykke kan ind på sit "eget værelse".
Sebastian er i skrivende stund næsten 5½ md., og jeg vil så gerne have maden "på plads" - og også meget gerne en bedre søvnrytme, når han er ½ år!!
Til sidst vil jeg lige spørge til motorikken igen. Sebastian er stadig gået helt i stå ift. at rulle rundt - han er som tidligere skrevet en motorisk stærk dreng, så derfor undrer det os, at han helt er stoppet med at rulle rundt.
Jeg ser frem til endnu et svar...
Kærlig hilsen
Sebastians mor