Svar: Søvn i dagstimerne - 3 mdr.
3. januar 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Karin
Når man er 3 måneder gammel, er man stadig meget selvregulerende i forhold til søvn og det er efter min mening ikke helt muligt at have en fast plan for dagen med børn i denne alder - fleksibiliteten er nødt til at være der:o)
Netop i 3-4 måneders alderen begynder barnet at opleve mere af verden, sover pludselig ikke særligt længe om dagen, powernapper mere, vil ligesom ikke give slip på oplevelserne og har brug for at få det hele med. Det er jo okay, så længe barnet kan holde til det, men ofte resulterer det i at barnet græder og er utrøstelig, simpelthen fordi det er blevet overtræt. Derfor er det udmærket at forsøge at give barnet 3 lure dagligt - en formiddagslur, en lur over middag og en lur sen eftermiddag og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, må man så vurdere, hvor tidligt barnet skal i seng om aftenen.
Det er ikke ualmindeligt at barnet f.eks. først sover sin sene powernap omkring spisetid, f.eks. omkring kl 18 - det passer ofte med at man lige når at få lavet maden og sætte sig til bords og så vågner barnet:o)
Sover barnet sent, så kan man naturligvis ikke forvente at hun kan puttes igen allerede kl 10, så vil det måske være mere passende omkring kl 21.30... Og det er her fleksibiliteten kommer ind. Næste dag, kan jo så godt se lidt anderledes ud, barnet sover pludselig en længere middagslur og springer måske den sene eftermiddagslur over, powernapper så aftenen igennem og vågner så pludselig op til dåd, når forældrene er på vej i seng... Naturligvis uhensigtsmæssigt i længden og derfor er det også godt at du som sagt forsøger at skabe en nogenlunde fast rutine.
Lad dog være med at fokusere på hvor længe hun sover, mere at det er vigtigt at hun sover og så tænk at mindst en af lurene om dagen gerne må være en lidt længere lur - hvor du så, som nu, kører hende en tur i barnevognen, hvor du er sikker på at hun sover og sover godt. De andre lure kan hun så få indendøre.
Soverutinerne ændrer sig stille og roligt i takt med at hun bliver ældre, når hun begynder at få skemad, så vil det være hensigtsmæssigt at dette indtages på nogenlunde faste tider, at hun med tiden lærer at spise morgenmad, frokost og aftensmad og på den måde vil hendes tidspunkter for lure også stille og roligt komme mere i system, du vil få mere overblik over dagen osv. I takt med at hun bliver ældre, så sover hun også anderledes om dagen, hun bruger sig selv mere fysisk osv. Tingene ændrer sig således hele tiden.
Et putteritual består ofte af de almindelige dagligdags ting, som få mælk, skifte ble, få et bad osv. og ved siden af det, så få en sut, en sutteklud, blive svøbt, få sunget en sang - den samme igen og igen, netop for at give genkendelighed og dermed tryghed og ro.
Det er normalt at børn kan have det som man kalder ulvetimen. At de har en times tid sidst på dagen eller om aftenen, hvor de bare græder og er kede af det, og hvor det eneste der hjælper endten er at gå rundt med dem, trøste dem, vugge dem, eller at gå afsides med dem, lægge sig ned og amme dem i søvn. Nogle gange hjælper det faktisk også at give disse overtrætte og meget grædende børn, der ikke kan finde ud af at blive ammet og som ikke kan finde ud af at sove, koble fra - give dem lidt kogt vand med sukker. Det skal naturligvis ikke være i mængder som går i stedet for den egentlige mælk, men en lille smule på en 5 eller 10 ml sprøjte i mundvigene kan gøre underværker og så gerne en sut...
Jeg håber at I hermed er hjulpet lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) og godt nytår..
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske