Brev:
Trods og ingen kærlighed til mor...
3. januar 2008
Alder:
13 mdr.
Trods og ingen kærlighed til mor...
Kære Helen
Victoria er nu 13 måneder og har det generelt meget godt. Hun vokser, udvikler sig og laver ballade, som små børn nu gør:-). Jeg har brug for et godt råd, hvad hendes adfærd over for mig angår - hun er trodsig og gider mig ikke. I stedet for kærlighed får jeg kun slag, krat og gråd...
......her lidt historie...
Den 14. december havde jeg hende med til lægen for hun skulle have sin sidste vaccine (ud over den fik hun 2 mere, for vi skal snart på ferie, så hun fik 3 vacciner på een gang). Lige siden den dag har hun ikke gidet mig - hun vil kun være sammen med sin far og når jeg bare nærmer mig hende er hun sur og græder (føler hun sig svigtet af mig fordi lægen gjorde hende ondt?).
Vi har en rutine om aftenen, hvor vi efter aftensmaden er inde på hendes værelse og leger. Jeg føler mig meget overflødig for hun hygger sig med far og pjatter med ham. Hver gang jeg prøver på noget bliver hun sur og får et ondskabsfuldt blik i øjnene. Og jeg må hellere ikke give hende aftensmad – hun tager maden ud af munden og kaster det efter mig, men når far så giver hende mad spiser hun pænt og de hygger sig med det.
Jeg ved godt, at hun skal lære at håndtere alle de nye følelser, men alligevel er det sårende. Jeg føler mig pludselig usikker og følelsesmæssig svag over for hende og føler slet ikke at vi har det samme varme forhold til hinanden mere… hun er gået fra at være total afhængig af mig til at hun ikke gider mig…..
- en lille indskydelse…. hjemme hos os plejer det at være sådan at jeg gør rent eller laver mad mens far leger med hende: kan det være årsagen til at hun ikke gider mig? Opfatter hun i sit hoved, at jeg ikke har tid til hende?
Hun har på det seneste reageret således at når hun ikke må noget eller får et nej kratter hun eller slå i ansigtet. Det er vi i gang med at vænne hende af med, for det er uacceptabelt, men når jeg så har sagt nej 10 gange og hun stadig gør det sætter jeg hende fra mig i frustration. Hun bliver sur på mig og så kører det i ring….
Et eksempel: i går var jeg på arbejde og hun blev passet af min mor. Da jeg kom for at hente hende blev hun slet ikke glad for at se mig. Da jeg så tog hende op for at kramme hende og give hende et kys og sige at jeg har savnet hende gav hun mig en lussing og rakte armene ud til min mor…..jeg bliver bare så frustreret og ked af det. Det er begyndt at gå ud over familien, for hendes far kan jo godt se, at den er gal med mig. I julen var jeg så ked af det, at jeg bare ignorerede Victoria totalt; det synes nu ikke at gerende hende, at jeg ikke gav hende opmærksomhed. Hendes far synes nu ikke at det var i orden, så prøvede jeg igen at være sammen hende, men der er ikke sket ændringer i hendes adfærd over for mig.
Den 8. januar tager vi alle 3 på ferie (i 14 dage) og det er jeg meget stresset over = hvad kan jeg gøre så hende og mig kan få det godt sammen igen? Jeg ved godt at jeg ikke kan tvinge hende til at give mig kys og krammer, så har du et råd til, hvordan jeg skal komme igennem denne periode, hvor hun tydeligvis ikke har brug for mig? Vi har betalt 20.000 for rejsen, så jeg vil gerne have at vi får en god tur, hvor vi alle sammen er glade….
P.S. Jeg ved ikke om du kan huske det, men jeg taler jo polsk til Victoria hvor hendes far taler dansk til hende – Han og jeg taler dansk sammen, så det er ikke meget polsk at hun bliver udsat for (fjernsynet kører også på dansk). Jeg føler nogle gange at hun ikke forestår mig – kan det være rigtigt, eller er det bare mig som forsøger at retfærdiggøre hendes adfærd? Har du nogle råd til tosproglig opdragelse? For jeg har mest lyst til at give op……
Jeg ser frem meget til dine råd.
Kærlig hilsen