Brev:
Lidt af hvert - søvnfaser og opdragelse
3. januar 2008
Alder:
13 mdr.
Lidt af hvert - søvnfaser og opdragelse
Hej Helen.
Jeg har nogle spørgsmål som jeg håber du kan hjælpe med...
Viktoria er nu blevet 13 måneder og det går rigtig godt med hende. Hun rejser sig og kan gå med gåvogn selv, men kan ikke gå uden hjælp endnu. Hun sover hele natten nu! Hun kan godt vågne et par gange, men lægger sig til at sove igen.
Hun bliver puttet omkring 19.30 om aftenen, og det går rimelig smertefrit. Men tre kvarter efter hun er faldet i søvn, vågner hun, og skal puttes lidt hos mig og sover derefter videre. Vi kan stort set sætte uret efter hende. Det slår aldrig fejl.
Hvordan kan vi undgå, at hun vågner på det tidspunkt? Det har hun faktisk altid gjort. Så længe hun sover resten af natten, er vi glade, men det ville være rart, hvis ikke hun vågnede så hurtigt efter hun er faldet i søvn.
Vi er lidt i tvivl om hvor meget vi kan opdrage på hende - med den alder hun har. Hun har en dum vane med at alt skal på gulvet. Hendes sut, hendes legetøj, hendes mad osv. Hvis vi f.eks beholder hendes sut efter hun har smidt den (også i klapvogn, barnevogn) så bliver hun sur og skriger indtil hun får den igen. Så giver vi hende den igen, og hun smider den igen. Sådan er det med alting. Når vi spiser - enten frokost eller aftensmad, smider hun også tit maden på gulvet. Det er ikke, fordi hun ikke er sulten, der må bare ikke ligge for meget på tallerkenen.
Hvis vi siger nej - så griner hun bare af os. Kan vi lære hende at lade være?
Det var vist alt for nu...
Venligst
Joan