Svar: Søvn og ammes for at sove
2. januar 2008
Alder:
12 mdr.
Kære MJ
Hvor er det flot at du har fået skåret amningerne så meget ned, at det nu kun er amningen inden natten, din datter virkelig kræver og helt ærligt - den synes jeg du skal lade hende få.
Der er jo intet i vejen for at amme hende denne ene gang i løbet af dagen og det er da langt at foretrække at hun er rolig og glad og derefter lægger sig til at sove. Modermælk er godt for din datter, ingen tvivl om det, og trygheden og nærheden har hun også behov for. Der er jo stor forskel på om man ammer så meget at det går ud over barnets indtag af mad, eller om man kun amme en gang dagligt, med alt det gode, som det så kan føre med sig.
Jeg kan høre på dit brev, at I begge stadig nyder amningen rigtig meget og derfor synes jeg ikke du skal stoppe amningen, men i stedet lade din datter blive ammet om aftenen, når hun skal sove.
Naturligvis skal hun lære at sove uden brystet i munden, men det tænker jeg kommer helt af sig selv. Stille og roligt vil hun jo nyde at få læst en godnathistorie, og I vil derfor kunne komme ind i en rutine med at du ammer hende, så lægger hun sig i sengen, får en historie og falder i søvn. Når tiden så er til det, så behøver hun ikke længere amningen inden, men kan nøjes med historien. Far kan på denne måde også komme mere på banen:o)
Så giv du hende brystet om aftenen, når hun skal sove og nyd det! Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske