Brev:
Søvn og ammes for at sove
2. januar 2008
Alder:
12 mdr.
Søvn og ammes for at sove
Kære Helen
Jeg har et par gange skrevet til dig vedr. min datter og amning. Og tak for svarene, det sidste gav et spark i den rigtige retning.... Det vil sige, at min datter er nu et år (på lørdag), og hun er nu kommet godt igang med at spise rigtig mad. Hun har det stadig svært med rugbrød, gider det ikke rigtig, men jeg serverer det for hende dagligt, og supplerer med kartofler/grønt - som jeg ved hun kan lide og spise sig mæt i.
MEN, hun er altså stadig glad for at amme. Opfatter det egentlig ikke som negativt, når hun nu spiser, og jeg holder igen med brystet i løbet af dagen - hun bliver dog stadig frustreret ind i mellem, når jeg ikke giver hende lov, men prøver med afledning eller en tur i barnevognen når hun skal sove. Til natten er det far der putter (for at undgå at ammes i søvn), men hun bliver ganske ulykkelig - og han er nødt til at tage hende op og vugge hende i lang tid før hun kan lægges til ro. Herefter går der måske en time før hun vågner og sådan fortsætter det, indtil vi på et tidspunkt tager hende over i vores seng. Hun får her en ammetår, og det gentager sig måske tre gange på en nat.
Men om det er egentlige amninger, eller blot trygheden ved brystet hun søger, er for mig svært at vurdere. Vi har snakket om, om det bedste for vores datter er, at stoppe helt med at amme, så hun kan "koncentrere" sig om noget andet, men jeg synes stadig det er svært, når hun bliver så ked af det. Jeg nyder at amme hende, men tænker om jeg lidt gør hende en bjørnetjeneste ved at fastholde hende i et mønster, hvor hun på nogle områder stadig fokuserer meget på amningen. Skal lige sige, at vi har været på ferie i et par omgange, og derfor har vi ikke stoppet natamningen helt på samme tidspunkt som dagamningerne.
Har du et bud på hvor længe det vil tage hende at glemme brystet, hvis vi beslutter det er det der skal til?
Ville også gerne lære hende at falde i søvn selv, men det er godt nok svært med sådan et lille væsen der kan indeholde så meget frustration. Hun bruger ikke sut, og er ikke interesseret i alle de forskellige sovedyr/klude vi har forsøgt os med!
Med venlig hilsen
MJ