Svar: Sover stadig ikke igennem + spiser meget lidt
2. januar 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det lyder helt okay, det indtag din datter har. Børn spiser forskelligt og nogle børn spiser kun mellem 1-2 dl. og det er helt normalt og helt okay. Man behøver bestemt ikke at spise 3-4 dl. af gangen, det er faktisk de færreste børn der gør det. Og det er langt vigtigere at du tilbyder din datter små hyppige måltider end få og store måltider.
Det er netop vigtigt at hun spiser lidt men tit, for at hendes blodsukker holdes stabilt og for at hun har energi nok til at udvikle sig og bruge sig selv i løbet af dagen. Hun har jo en alder nu, hvor der sker rigtig meget.
Hendes indtag af mælk lyder også passende, min. 400ml dagligt, da det er med til at sikre hendes jernbehov - så at ligge mellem 400-600ml er godt! Ud over den mælk hun får på flaske, så får hun jo også lidt via grøden og stille og roligt skal hun nu til at have mere og mere rigtig mad, mere familiemad, mad i stykker, mad der skal tygges.
En plan for dagen til et barn i 8-9 måneders alderen, der skal udfordres lidt, kan se således ud:
Tidlig morgen 05.00 – 06.00: Flaske med mme
Morgen 08: Havregrød eller flerkornsgrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør at sidde og gnaske lidt i, giv hende også gerne lidt banan eller anden frisk frugt eller frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl 10
Frokost 12.00: Grøntsagsmos med kød eller fisk, du kan en gang imellem give hende mos fra glas, ellers så begynd at give hende lidt rester fra aftensmaden. Hun må meget gerne få lidt af indmaden af en frikadelle, godt kogte pastaskruer, lidt ri med lidt sovs osv. Ved siden af skal du så begynde at give hende lidt brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg. Det kan være sildepostej, leverpostej, makrel, smøreost eller bare smør. Vand af kop
Eftermiddag 14-14.30: Tilbyde hende lidt grød med frugtmos, evt. lidt yoghurt med bananmos, og giv hende så en flaske med modermælkserstatning som du plejer og put hende til eftermiddagslur som nu (15:00 – 17:00: eftermiddagslur), eller put hende evt. med en flaske lidt tidligere og spring måltidet over her og vent med at give det til hun vågner af sin lur
17:00: Eftermiddagsmåltid, som kan være lidt yoghurt, lidt brød, frugt eller du kan give hende lidt grøntsagsmos, hvis hun har svært ved at spise nok af dette til aften... det kan være lidt mos fra glas eller en rest du har tilbage. Vand af kop
Aften 18:30 – 19:00: Aftensmad, mere og mere af jeres mad, ris, pasta, kødsovs og anden form for sovs. Giv hende mad der er moset, f.eks. kartofler moset med sovs og giv hende så også mad i stykker ved siden af. Slut evt. af med en lille portion frugtgrød med lidt mælk på til dessert. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske mme mellem 20-21
Sen aften 23-24: Får en flaske med mme inden I selv går i seng, i håb om at I så slipper for at give hende flaske midt nat. På den måde kan hun godt sove igennem mellem kl. 24-06 og det vil være nogle værdifulde timer for jer alle sammen. Samtidig er denne flaske med til at bibeholde hendes mælkeindtag, så hun får hvad hun skal have.
I skal altså forsøge at holde fokus på at 1 dl. grød eller mos er helt okay, at hun ved siden af dette skal have mad i stykker og små mellemmåltider og at hun skal have ca 4 flasker i døgnet, så er hun dækket okay ind:o)
Netop ved at tilbyde hende små og hyppige måltider, får I hende til at spise mere. Ved at give hende den sene aftenflaske inden I selv går i seng, kan I forhåbentlig få hende til at sove om natten.
Rigtig meget held og lykke med projektet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske