Brev:
Putning og søvn igen - hvad gør vi dog forkert?
2. januar 2008
Alder:
15 mdr.
Putning og søvn igen - hvad gør vi dog forkert?
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig vedrørende vores søn, men har nu desværre brug for råd igen.
Han har altid været svær at putte og sovet dårligt, men det har dog været bedre en overgang, hvor vi godt har kunnet lægge ham uden gråd, men nu er problemerne tilbage og har været det tre-fire måneder efterhånden. Og vi synes jo ikke, at vi har gjort noget anderledes.
Han går i vuggestue og virker glad og tilfreds derhenne. Kan godt blive sur (lave flitsbue) når vi går ved aflevering, men det holder op såsnart personalet tager ham op. Han græder ikke hvis vi om dagen går ud af et rum, men kan jo selvfølgelig også bare gå efter os ;-).
Han er - i forhold til sin storesøster - en meget signalstærk dreng, der TYDELIGT giver udtryk for behag og mishag. Han pludrer og "taler" rigtig meget uden at der dog indtilvidere er kommet et eneste forståeligt ord ;-). Jeg synes faktisk at vi om dagen er ret gode til at læse og imødekomme hans behov (medmindre det er noget han decideret ikke må - han er nemlig også en meget nysgerrig og pillene lille dreng) - det er kun om aftenen det går helt galt og hvor vi åbenbart ikke magter at give ham, hvad han har brug for. Han har også et stort behov for kropskontakt og elsker at komme op og putte, nusse og kramme.
Han sover en lur fra 12-14, spiser godt til alle måltider, og får et ekstra lille måltid inden han skal i seng bestående af lidt grød eller yoghurt eller frugt. Vi har et fast putteritual, hvor han får nattøj på, børstet tænder og læst en historie. Derefter kommer han over i hans seng (som står ved siden af vores i soveværelset) og får lov at sidde og "læse" bøger eller lege med lidt legetøj imens en af os sidder og læser ved siden af ham eller går lidt til og fra og ordner ting. Så langt så godt.
Men på det tidspunkt virker det som om han bliver for træt at lege (begynder at brokke/græder og skubbe legetøjet væk) men når vi forsøger at lægge ham ned bliver han meget ked af det og sætter sig straks op. Det eneste der kan få ham til at falde til ro er hvis vi tager ham op og går rundt med ham. Men når vi forsøger at lægge ham igen bliver han ked - også selvom jeg lægger mig med ham i vores seng, stadig med ham puttet tæt ind til mig.
Vi har også prøvet at sidde ved siden af ham hele tiden og læse/synge/nusse/ae men han bliver stadigvæk ked. Vi har også prøvet en anden seng (vores seng, weekendseng) og et andet værelse. Det skal lige siges at hvis han kommer meget sent i seng (kl. 22:30 nytårsaften) virker han lidt lettere at putte.
Når han så er faldet i søvn sover han også uroligt og "vågner"/græder 1-10 gange - her hjælper det heller ikke at tage ham over i sengen til os - vi har prøvet at lade ham sove i vores seng i en periode, men han fortsætter bare med at rode rundt og klynke/græde med jævne mellemrum. Det eneste der hjælper er enten hvis vi går med ham eller klapper ham blidt i numsen - men såsnart vi holder op med det begynder han igen. Det lykkes dog som regel at få ham til at falde helt i søvn igen men i nat var han ked fra 1-3:30. Vi har fået tjekket ørerne. Men måske ville en ordentlig afslutning på dagen også betyde noget for hans nattesøvn?
Vi mangler VIRKELIG noget inspiration til hvordan vi kan gøre overgangen til søvn lettere for ham - det virker som om det er noget helt, helt andet der skal til end det vi gør. Og jeg bliver så ked af, at han skal være så ked af det. Du har tidligere foreslået at tage ham op igen og tage ham med i stuen til han bliver mere træt - men er det også en god ide nu, hvor han jo skal op og være frisk i vuggestuen (står op 6-6:30). Han virker meget, meget svær at køre træt om aftenen hvis han får lov at være oppe, da han som sagt er en meget aktiv, nysgerrig og pillende dreng.
Nytårsaften var han glad og tilfreds og selvkørende indtil kl. 22:30 hvor vi synets det var puttetid. Det skal lige sige at vores datter på 4 heller aldrig har virket specielt træt om aftenen. Hun får læst historie/sang kl. 20 og så sidder hun selv og læser eller leger lidt i sengen til kl. ca 20:45-21 hvor hun selv lægger sig til at sove (så noget har vi dog gjort rigtigt der, men hun har heller aldrig været ked af at komme i seng). Hun står op 6-6:30 og får jo desværre ikke mere end 9-9:30 times søvn men virker altid frisk, glad og er aldrig syg.
PS: Han har aldrig villet tage en sut eller sovedyr selvom vi har forsøgt meget med begge dele.