Svar: Sover uroligt og vågner tit
2. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Tina
Der er flere grunde til at din datter vågner om natten og er urolig når hun sover.
For det første kan hun naturligvis godt være sulten, hun har en alder nu, hvor det vil være naturligt at hun begynder at have behov for lidt mere mad og derfor er det fint at I så småt er begyndt med lidt skemad.
Mange forældre tænker at det er godt at give barnet mad om aftenen og giver her så både grød, vælling og modermælk, for så må barnet da sove godt! Men sådan er det desværre ikke altid, nogle gange virker det faktisk lige modsat. Barnet skal jo bruge en masse energi på at nedbryde maden og derfor arbejder tarmene på højtryk, hvilket giver en naturlig urolig søvn.
For at få barnet fyldt godt op, så barnet får stillet sin sult, men samtidig kan sove bedre, så vil det derfor ofte være godt at man giver barnet mere mad i løbet af dagen. Det vil sige at det for jer nu vil være en god idé at du tilbyder din datter skemad 2 gange dagligt og at du forsøger at tilbyde hende mere mælk dagen igennem, så hun ikke behøver søge det om natten.
Derudover spiller hendes alder også ind. Hun er så stor nu at hun skelner meget mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller hos fremmede. Hun er fysisk meget mere bevidst, bruger sin krop mere, drejer sig efter ting, triller rundt, bruger sine hænder osv. Det betyder at hun mentalt har en masse indtryk der skal bearbejdes, det giver flere drømme, da dagens oplevelser bearbejdes i drømme og det betyder også at hun rent fysisk har en motorisk uro og derfor ligger uroligt, får sig lagt i en stilling som hun ikke selv kan komme væk fra osv. Derfor vågner hun om natten fordi hun har brug for hjælp til at blive lagt rigtigt og fordi hun har brug for hjælp til at komme videre i søvnen.
Det bedste I kan gøre er derfor at sikre hendes mad og mælkeindtag dagen igennem og at hjælpe hende med at skifte stilling og berolige hende med kærtegn og måske en sut, når hun vågner om natten.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning og sover videre, har evt. behov for en lille ammetår mere når hun vågner
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede. Evt. med lidt frugtmos på, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur mellem 13-13.30
Eftermiddag 16-16.30: Ammes
Powernapper måske lidt her, bare ½ times tid
Aften 18: Grød eller grøntsagsmos. I må gerne forsøge at give hende mos af de grøntsager I selv spiser, gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli, squash og lignende milde grøntsager. Vand af kop og kan evt. ammes efterfølgende, hvis hun viser behov.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Ammes sen aften 23-24
Og om natten begynder hun måske at kunne undvære amning mellem kl. 24-06. De fleste børn er 6 måneder inden de helt kan undvære mælk midt nat, men hvis I følger ovenstående plan vil hun måske godt kunne. Du fortæller jo også at hun ikke altid søger brystet og jeg tænker at I skal forsøge at putte hende med kærtegn, hjælpe med at skifte side osv. og ikke bare automatisk give hende brystet.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske