Svar: Har haft det svært med søvn og mad - 7 mdr.
19. december 2007
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit dejlige brev og for din fine beskrivelse af, hvordan det er hjemme hos jer. Det lyder som om at I gør det rigtig godt, er super til at støtte hinanden og trods de udfordringer I har, så forsøger at tage tingene som de kommer. Det er rigtig godt:o)
Jeg synes det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne begynde at give din datter lidt mere familiemad, det vil sige lidt mere mad, som hun kan sidde med i hånden, gnaske lidt i osv. Det lyder som om at hun endnu ikke helt mestrer det at tygge maden, når du giver hende rugbrødshapsere, men at hun er interesseret i det og gerne vil. Denne interesse og nysgerrighed, den naturlige lyst til at putte i munden, - den skal I udnytte.
Derudover tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis far f.eks. kunne få hende til at tage en flaske om aftenen, alternativt at du ammer, men det lyder ikke umiddelbart som nogen god idé at sætte amningen op og rutinen I har lyder rigtig god.
Der er som du skriver rigtig lang tid fra et ordentligt måltid kl. 17 og så til næste morgen og hun er sandsynligvis både lidt sulten og lidt tørstig, når hun vågner i løbet af aftenen og natten. En flaske ville derfor være en rigtig god idé. Det ville også kunne aflaste dig lidt og måske gøre at hun så ikke søgte brystet så meget, så du atter kunne flytte tilbage i din seng.
I 7-8 måneders alderen vil 4 amninger (eller flasker) ofte være nok til at dække mælkebehovet. Når jeg ser din plan for dagen, så ammer du hende kl. 14, kl. 17 og så tager hun en lille smule kl. 19. Jeg skønner derfor at hendes mælkeindtag er lidt i underkanten og at hun har brug for lidt ekstra mælk netop for også at kunne sove lidt bedre om natten. Så for at amningen ikke skal skrues op igen, så synes jeg det vil være rigtig godt, hvis I gik over til at forsøge med en flaske, eller at I tog amningen lidt op til revision igen.. Da det er første gang du skriver til mig, så kender jeg dig jo ikke endnu og ved ikke helt hvor du er henne tankemæssigt. Derfor er jeg nødt til at tage udgangspunkt i børns generelle behov og ud fra det jeg fortæller, må du så prøve at vurdere, hvad der vil passe bedst til jer og jeres situation.
Jeg ved ikke hvor meget plads I har i soveværelset, men I mange familier fungerer det godt, hvis man kan fjerne tremmerne på barnesengen og så sætte sengen helt op til de voksnes seng - gør det i fars side. Så kan jeres datter ligge i sin egen seng, men tæt på far og han kan trøste og berolige. Du kan være i din side af sengen, sove bedre og din datter fornemmer ikke mælken på samme måde, som hvis hun ligger i smørhul. Samtidig lærer hun også at sove i sin seng, at sove for sig selv...
En plan for dagen, hvor jeg har prøvet at tage udgangspunkt i det du skriver, kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Amning eller lille flaske. Det kan være en dejlig måde for hende at vågne på og kan samtidig gøre at hun ikke er alt for sulten, når hun skal have morgenmad. Jeg kan regne ud at I er bange for at hun bliver for mæt, så hun slet ikke spiser, men jeg synes faktisk I skal se om ikke hun godt kan rumme begge dele, - både tidlig morgenmælk og så morgen mad et 1-2 timer senere.
Morgen 7.30: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle at gnave i, frugt i stykker, evt. lidt frugtmos, vand af kop
Frokost 12: Grøntsagsmos med kogt kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller du må meget gerne købe mos på glas. Du kan købe alle former for færdigretter til babyer. Ved siden af små stykker bondebrød med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Tilbydes amning inden middagslur og puttes omkring kl. 13.30-14. Det er fint at gå en tur med barnevognen på dette tidspunkt - en daglig udendørstur har I begge brug for:o)
Eftermiddag: Grød af en eller anden slags (flerkornsgrød, øllebrød eller lignende), gerne med lidt frugtmos på, frisk frugt ved siden af. Vand af kop
Kan tilbydes amning om eftermiddagen alt efter hvad hun har spist og drukket hos dig tidligere på dagen.
Aften 17.30-18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, sovs, kød, fisk, brødstykker til hånden osv. Vand af kop. Du må give hende det hele, det kan være boller i karry, kartoffelmos og millionbøf eller blendede flødekartofler med indmaden af en frikadelle i... Alt kan spises, sørg for at servere det i en konsistens som hun kan kapere.
Du må gerne gå rimeligt hurtigt frem, jo mere smagsvariation jo bedre. Igen kan du se på glassene i supermarkedet og blive inspireret og hvis det føles nemmere at give hende et glas, så må I gerne gøre det. Stille og roligt kan det blandes med jeres egen mad, som hun så får mere og mere af.
Ammes eller får en flaske inden sengetid ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Evt. ammes eller får en flaske og forventes så at kunne sove igennem om natten.
Som du kan se, så har jeg i denne plan nævnt 5 amninger/flaske, hvilket jo som sagt er i overkanten. 4 vil være passende og i 8-9 måneders alderen fint at drosle ned til 3 amninger/flaske dagligt. Du må således ud fra ovenstående plan prøve at vurdere, hvad der kan passe jer bedst.
Når du giver hende mad, så er det rigtig vigtigt at du hjælper hende med at holde fokus. Mange børn er interesseret i alt muligt andet end skemaden, når de skal spise og jeg vil foreslå jer at I prøver at sætte jer foran jeres dater. Det er fint at sidde ved spise bordet, hvor hun sidder i høj stol, men du skal dreje hendes stol ud så den står præcis foran din. I skal altså ikke sidde ind til bordet, I skal sidde lige overfor hinanden ved bordet.... håber du forstår hvad jeg mener:o)
Det er utroligt vigtigt at hun kan spejle sig og du skal med din stemme og din mimik holde hendes fokus og det, som det drejer sig om. "Hej skatter, hmmmme, dejlig mad, mmmme" - åbne munden, så hun spejler sig i dig/far, ind med skeen osv. Og så skal der ikke gå for lang tid imellem hver ske - du skal give hende maden i en fast rytme, så hun ligesom kører på rygraden og ikke får lov til at blive forstyrret hele tiden. Åbne munden, ind med maden, synke, åbne munden, ind med maden, synke...
Du skal altså hjælpe hende med at holde fokus, naturligvis være bevidst om hvad hun registrer og også bekræfte hende i det - det kan være lyden af en ambulance, som kører forbi ude å vejen, som du kan se hun hører og du kan godt bekræfte hende i det, men fortsat holde hende fast i at det er spisetid nu: "ja der var en ambulance, baaabuuubaaabuuu, men se her, hmmmmm, dejlig mad, ahmmm." Fange hende igen, hjælpe hende med at fokusere på hvad det drejer sig om. Du skal undgå radio i baggrunden og lignende forstyrrende signaler.
Fokuser på at det er bedre hun spiser lidt og tit end hvor meget der glider ned hver gang og så skal hun have smag og variation og meget mere rigtig mad, familiemad. Du skal altså give hende så meget forskelligt som muligt og give hende både sovs og kartofler, krydderi, fisk og kød og også grøntsager af alle slags - rodfrugtsmos f.eks. og lade maden tage udgangspunkt i jeres mad. Du skal ikke være bange for at give hende noget forkert, hun må få næsten alt. Du skal bare sikre dig at hun ikke får det galt i halsen:o) Lad hende endelig få noget af mormors julemad...
Rigtig meget held og lykke, det skal nok gå alt sammen. Det lyder som om I har en skøn lille pige, der trives rigtig godt:o) Rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske