Svar: Vores søn på 5 år vil ikke sove
13. februar 2004
Alder:
5 år
Kære Jane Nielsen
Der er helt sikkert en grund til at jeres søn ikke vil sove. Han er jo gammel nok til at kunne sætte ord på, hvad det drejer sig om,- har I prøvet at tale med ham om det?
Mange børn føler sig utrygge og bange ved at ligge alene, også i den alder. De kan være bange for at forældrene forlader dem, eller bange for monstere under sengen, for mørket, for indbrudstyve, ildebrand osv.
Mange børn vil i den alder også ytre ønske om at de også vil sove sammen med nogen. "Når mor og far putter, så vil jeg også have nogen at putte med" og det kan man vel egentlig godt forstå?
For at løse problemet er I nødt til at finde ud af, hvorfor han ikke vil sove og så virkelig lytte til, hvad han siger. En løsning kan nogle gange være en madras på soveværelsesgulvet, så ligger han i nærheden af jer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske