Svar: Børn og hunde
13. februar 2004
Alder:
2 år
Kære A. Jensen
Jeg kender godt forklaringen med at hundes spyt indeholder enzymer, som er gode for forskellige ting. Jeg har bl.a. også hørt ældre mennesker sige, at man med fordel kan lade en hund slikke på et sår, fordi såret så heler hurtigere. Jeg har bestemt ikke den opfattelse.
Hunde går jo og snuser og roder i jorden og bruger jo snuden og munden til stort set al ting. Derfor er en hundemund ikke 'ren' og ikke noget man efter min mening skal bruge som sådan.
Som du beskriver historien, har du ret i at der ikke er de store hygiejniske overvejelser. Jeg synes det er uhensigtsmæssigt at bruge den samme klud til både gulv og børn og jeg synes heller ikke at hunde skal have barnets legetøj i munden. Hvis det sker, så skal legetøjet vaskes.
Jeg vil dog også lige sige, at hvis man forstår at holde hund og have børn samtidig, så kan de to jo have utrolig stor glæde af hinanden.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske