Svar: Dreng på 8 mdr. vil kun sove hos mor
2. juni 2003
Alder:
8 mdr.
Kære Tina
Det er rigtigt at børn i 8-9 måneders alderen kan blive meget ulykkelige, hvis mor ikke er i nærheden. De kan begynde at græde, hvis der er fremmede, for eksempel bedsteforældre eller andre og vil ikke længere bare gå fra arm til arm. Det hører med til deres udvikling som din sundhedsplejerske også har været inde på.
Jeg synes dog godt at du kan tage til fest. Din søn er jo ikke hos fremmede, han skal jo være samen med sin far og måske løser problemerne sig helt af sig selv, netop fordi du ikke er i nærheden. Skal festen holdes langt væk fra hvor I bor? Ellers er det jo et spørgsmål om timer, hvor du skal være væk, og det vil han ikke tage skade af.
Hvis han er helt ulykkelig kan far eventuelt tilbyde ham en flaske, når han skal sove. Selvom han ikke bruger flaske eller sut til daglig, kan det være en løsning, når mors bryst ikke er i nærheden og det vil ikke ødelægge amningen, når det er i en situation som denne. Malk eventuelt noget af din egen mælk ud, som kan gives på flaske.
Am ham godt inden du tager hjemmefra, og vær opmærksom på ikke at få træk på dine ben/fødder, da det kan være medvirkende årsag til at du kan udvikle en brystbetændelse. Hvis festen varer mange timer, kan det være nødvendigt at du malker ud engang undervejs, men hvis du kun er væk nogle få timer, så går det fint og du skal ikke bekymre dig.
Mit råd er derfor, at du trygt kan tage til fest, men lad være med at ringe hjem! Måske græder din søn i få minutter og det kan være lige der, hvor du ringer, så lad din mand ringe til dig eller gå udfra at hvis du intet hører så er alt ok og så nyd en friaften.
God fest.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske