Svar: 5 mdr og godt temperament
13. februar 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Karina
Som du selv er inde på så ligner børn jo ofte deres forældre:o) Det er dog ingen skam at have temperament, tvært imod. Temperamentet kan netop gøre at han bliver så tilpas gal, at det han gerne vil tilsidst lykkes.
Med hensyn til hue, så er der faktisk en del børn som ikke bryder sig om hue, eller om at få målt hovedomfang, og som bliver dybt ulykkelige over det. Jeg har engang hørt en teori om, at det kunne skyldes at barnet havde stået fast med hovedet længe ned i bækkenet (under graviditeten) eller havde hat svært ved at komme ud. Om der er noget om dette, ved jeg ikke.
Du har naturligvis ret i at du som den voksne ved, hvad der er bedst for barnet og man kan da også godt sige at barnet 'skal', men din søn forstår det ikke og det er også vigtigt at du engang lader ham bestemme. Hvis han protesterer når han f.eks. skal sove, så kan det være fordi han føler sig utryg og løsningen tror jeg derfor ikke er at sige at han 'skal' sove, men derimod være der for ham og lære ham, at han trygt kan lægge sig til at sove nu.
Jeg tror at børn der bliver lyttet til og forstået automatisk opbygger en tillid til omverdenen. Hvilket jeg tror er meget vigtigt.
Det vil være en god idé at du hjælper din søn med at rulle omkring. Sørg også for at han ligger på et legetæppe og ikke er placeret i en skråstol eller lignende, vhor hans bevægelser er passive. Det er rigtig godt at du går til babysvømning med ham!
Man kan købe "ranglesokker" som kan sættes på fødderne og som vil tiltrække hans opmærksomhed. Det kunne være en god idé for jer. Men jeg vil også lige sige at det er meget normalt at børn først får fat i deres tæer omkr 6 mdr.´s alderen.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske